2010-03-30

Lite om Lova.

Det går verkligen fort när man har barn. Snart tar hon studenten, lillsnuttan! Äh, skämt å sido.. en hel månad sedan hon föddes har gått. Månaden innan kändes som en hel evighet, då jag mest bara kände mig som en flodhäst och hade ont precis överallt. Märkligt nog skulle jag kunna göra om det väldigt snart igen! När jag ser bilder av henne från BB och jämför med hur hon ser ut nu så är det en himla skillnad. Nu är hon inte bara en nyfödd geléklump, hon är en bebis som faktiskt tittar och lyssnar och ler ibland.

BVC idag, vet inte vilken gång i ordningen det är. Har blivit en del besök i och med att Lova gick ner i vikt lite för mycket, vilket hon tack och lov inte gör längre. Nu väger hon 4520 (när hon vägde som minst var hon nere på 3910.. det svänger rätt rejält på kort tid!) och har vuxit 2 cm på längden så hon är hela 55 cm lång. Inte konstigt att strl 50 börjar bli trångt! Förresten är det nästan lite sorgligt att hon vuxit ur de minsta kläderna, samtidigt som det är kul att allt går som det ska.

Det är ett himla mixtrande med hennes mage tyvärr. Först var det magknip vilket avhjälptes med Minifom, specialflaskor och magmassage. Nu har hon istället lite besvär med förstoppning så så fortsätter vi med med tidigare + att vi börjat med sempers magdroppar och bytt till NAN istället för BabySemp. Dessutom är hon nu 1 månad och får D-vitamindroppar. Utöver allt detta ska vi troligtvis testa Babysemp bifidus, som innehåller samma ämne som laktulos. Men laktulos får man minsann inte använda till små barn. Och på sjukvårdsdrådgivningen blev jag rekommenderad att blanda messmör i ersättningen - ett gammalt beprövat knep. Som man gått ifrån! Så uppdaterad var tanten i telefon (illa när man själv har större koll.. messmör ska man inte ge före 4 månaders ålder, vilket jag även fick bekräftat från BVC sköterskan).

Dagens känsla: Är faktiskt väldigt glad att jag är syrra ibland.. samtidigt som det kanske skulle vara enklare att inte ha någon koll alls!

Inga kommentarer: