2010-10-19

Är vi så jävla rätt, egentligen?

Varför har det egentligen blivit så att olika färger klassas som "flickiga" respektive "pojkiga"? Betyder en färg så mycket? Är vi inte för jämställdhet om vi klär vår dotter i rosa? Eller är det tvärtom, att om vi bara skulle klä henne i blått så är vi för patriarkat? Ska vi förstärka det manliga genom att inte framhäva det kvinnliga? Eller ska vi sträva efter att ha så många dubbelkönade som möjligt? Var hamnar de i könskriget?
Sitter verkligen åsikterna och uppfattningarna i färg och modell på kläderna? Eller är det kanske helt irrelevant och bara en slags överdriven genushysteri, när allt kommer omkring? Är det så att det viktigaste är att hon själv får välja, när hon väl kan?

Har vi rätt att klaga på slöja och burqa? Här anses det fint att män ska ikläda sig kostym och slips, och hur många tycker egentligen att det är bekvämt? Stelt och obekvämt plus en strypsnara runt halsen. Jag skulle nog hellre ha burqa. Är kvinnor som bär burka mer förtryckta än kvinnor som strippar? Eller är det bara två ytterligheter som handlar om att behaga män?

Vad har vi för rättighet att klanka ner på andra kulturers skönhetsideal, så som kvinnlig och manlig omskärelse, så länge vi faktiskt utför rekonstruktiv plastikkirurgi på våra barn? Varför är det mer okej att vi opererar utåtstående öron? Är könsorganen högre klassade, som viktigare kroppsdelar, eller är det bara vi som tycker att det vi gör är rätt och okonstigt? Eller att vi för den delen i vuxen ålder lägger oss under kniven för att fixa oss, alternativ spruta in eller suga ut och möblera om?

Många frågor.

Kommentarer?

10 kommentarer:

PN sa...

En burka är ett plagg sprunget ur det yttersta av förtryck, efter en fri tolkning av en inte så värst gammal bok.

En strippa gör sitt jobb frivilligt. Man kan göra annat för pengar om man inte trivs med det.

Jag är en av dem som trivs i skjorta och slips. Man måste ju inte dra åt den så jäkla hårt ^^

Kjell sa...

Nu har du väl "hoppat i galen" tunna iallafall.
Hur kan du jämföra och indirekt försvara omskärelser (=könsstympning) av barn.

Könsstympning av barn har det egentliga syftet att förändra sexualiteten.
Det är alltså inte enligt min uppfattning samma sak som att fixa till utåtstående öron.

För övrigt anser jag inte att det är ok att operera utåtstående öron heller på ett barn.
Barnet ska själv bestämma när det når mogen ålder.

Vad gäller heltäckande slöja eller undrar jag bara.
Hur ska dessa kvinnor klara av ett arbete med denna utstyrsel?
Om de inte arbetar får man väl anta att samhället (dvs du och jag) får stå försörjningen.
Är det OK?

Karin sa...

Hej Kjell.
Syftet med mitt inlägg var att skapa en diskussion, vilket lyckats. :) Jag har inte sagt något om rätt och fel, bara ställt frågor. :)

Jag har inte försvarat könsstympning. Och varifrån får du att det skulle vara i syfte att förändra sexualitet? allt handlar inte om sk faraonisk könsstympning, utan det finns även den rituella prickningen. Och flera olika andra grader däremellan. Vissa forskare menar att det är vi i västvärlden som problematiserar detta med kvinnlig omskärelse och dessa kvinnors sexualitet, för att det går emot våra kulturella normer och gränser.

Nyfiken på vem du är? Återkommande läsare eller trillat in just idag?

Kjell sa...

Hej Grynet

Jag "trillade in" just idag.
Min agenda är att i olika forum/bloggar kommentera omskärelser som jag verkligen hatar.

Jag fick en aha upplevelse efter omskärelsedebatten sommaren 2009.
Innan denna debatt visste jag inte speciellt mycket vad det handlade om men efter att ett antal
framstående läkare tagit starkt avstånd mot omskärelser, blev jag själv nyfiken vad det handlade om.
Jag började själv ta reda på fakta och blev mycket upprörd av vad jag hittade.
Det är hemska vittnesmål från framförallt USA men även från Sverige.
Listan på elände är otroligt lång men jag tänker inte ta upp något idag.

Jag anser att ALLA omskärelser på ALLA barn i Sverige måste förbjudas snarast möjligt för barnens skull.

Jag vill också passa på att göra reklam för en namninsamling mot omskärelser som pågår just nu:
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4994

Karin sa...

Har du hört Sara Johnsdotter eller läst hennes forskning?

Kjell sa...

Vad jag har sett handlar hennes forskning om kvinnlig omskärelse vilket redan är förbjudet i Sverige.
Det som framförallt upprör mig är att omskärelser av småpojkar är tillåtet och tom uppmuntras av vissa politiker.

Jag kan inte förstå varför man ska ta ett steg tillbaka vad gäller omsakärelser/könsstympning av flickor.
Samma debatt har varit i USA där många velat tillåta detta men som tur är finns en stor opinion mot.

Du svarade inte på min fråga, vem som ska försörja de kvinnor som har heltäckande slöja och därför har
svårt att få ett jobb med egen försörjning.
Inte ens folk från den egna etniska gruppen kan tänka sig att anställa kvinnor med denna utstyrsel, enligt SVTs "Dokument utifrån"
(tror jag det var).
Jag skulle också vilja tillägga att det är en hälsofråga.
I vårt solfattiga land behöver vi all sol på vår hud vi kan få (utan att bränna oss) för att få tillräckligt med D-vitamin.
Jag antar att vi kommer få se ett antal kvinnor i Sverige med sjukdomar som beror på D-vitaminbrist.
Exempelvis benskörhet och förmodligen även reumatiska sjukdomar.

Karin sa...

Ja hennes forskning handlar om kvinnlig omskärelse, men jag tror ändå det är en idé att du läser hennes forskning. Den är intressant.

Jag har inte sagt något om vad som är rätt och fel angående burqa heller och hur de ska försörja sig har jag verkligen inte sagt något om.

D-vitaminer kan man för övrigt få i sig på andra sätt än genom sol, men det är korrekt att osteoporos är en följd av d-vitaminbrist.

Det viktigaste i dessa frågor är dock att det lutar sig emot tung forskning och inte en massa tyckande och tänkande.

Kjell sa...

Det är riktigt att man bör luta sig mot tung forskning.
De mildaste formerna av omskärelser på flickor har mindre biverkningar än omskärelser på pojkar.
Trots detta är det ena förbjudet men det andra tillåtet.

Man kan också ifrågasätta viss forskning.
Det har under ett antal år hävdats att manlig omskärelse skulle ge ett 60% skydd mot HIV (i Afrika) men om man tittar på det
faktiska resultatet ger det enligt de egna protokollen endast 0,7% skydd.
60% har man fått genom att räkna % på % vilket är helt fel.
Dessutom har drygt 0,7% individer spårlöst försvunnit från studien.
Man har genom att publicera dessa 60% duperat WHO,UNAIDS och tom RFSU.
I Malawi har man upptäckt bluffen och stoppar nu alla HIV preventiva omskärelser.

Det här har klassats som tung forskning och vår folkhälsoprofessor Hans Rosling har själv engagerat
lyft fram dessa studier som positivt i kampen mot HIV.

I många afrikanska länder pågår nu en debatt om att åtminstone få ett tillfälligt stopp
för att få fram mer fakta i ärendet.

För mig är denna forskning ett rent bedrägeri som suger åt sig biståndspengar som kunde gått till något bättre.
Det ska bli intressant att se hur WHO och UNAIDS ska kunna slingra sig ur sina rekommendationer.

Man bör mao ifrågasätta ALL forskning.

Karin sa...

Hela diskussionen glider uppenbarligen väldigt lätt ifrån ämnet och handlar nu inte om något av det jag skrev om.

Vem är du i övrigt då? ARbetar du med detta? Är du utbildad socionom eller liknande?

Kjell sa...

Det kanske gled ifrån ämnet.
Jag jobbar med IT och är poliskt intresserad.
Jag kan inte påstå att jag "köper" ett visst partis hela program.
Helst skulle jag vilja plocka godbitar från alla.

Våra barn bör leka med de leksaker de vill och gilla de färger som de önskar oavsett kön.

Könskriget är helt feltänkt.
Tyvärr har många feminister inställnigen att det är ett krig som endast kan lösas med att kvinnorna tar makten.
Det tror jag är helt fel.
Vi måste värna båda män och kvinnors rättigheter i samhället.
I det arbetet måste både män och kvinnor ge och ta.
Delad föräldraledighet är ett sådant steg.
Det kommer leda till lika lön för män och kvinnor och att männen får ett större intresse och engagemang för barnen.
Det kommer alla tjäna på.
Vad jag förstår är många kvinnor rädda för att släppa in männen i ansvaret för barnen men jag tror att det kommer
lösa många ojämlikhetsproblem om man kan lyckas med det.

Det finns också religiösa uppfattningar om kärnfamiljen som jag anser är helt förlegade.
Jag tror att vi måste börja tänka själva på ett friare sätt och våga ifrågasätta det som vi tycker är fel.
Alla har rätt att leva och klä sig som de vill sålänge det inte inkräktar på någon annans rättighet.

Det har varit en intressant dialog.

Det blir min sista kommentar (tror jag).


Ha det bra
Kjell