2010-10-28

Lova 8 månader.

Lova är nu en krypande individ. Utan större problem kryper hon och hon sätter sig upp och tar sig fram överallt. Vilket följaktligen gör att vi inser att vårt hem inte är barnsäkert. Eller att vårt barn inte är hemsäkert, hur man nu vill se det. Hon häver sig upp på knä, framför allt i bokhyllan där hon gillar att riva ut alla böcker och tugga på dem. Hon har ätit upp ännu mer av "Trotsboken" och jag tror fortfarande att planen är att först äta upp den och sedan trotsa. Pincettgrepp är inget problem och hon plockar upp även de minsta partiklar från golvet, (trots att jag dammsuger dagligen. Nästan.) vilket någon förhoppningsvis hinner se innan det har landat i magsäcken.
Lova städar ur bokhyllan. 8 gånger om dagen.
Hon sover 3 gånger om dagen, ungefär en timme per gång. Äter som vanligt med god aptit och har nu börjat äta riktig mat två gånger om dagen. Vägrar fortfarande pulvervälling så vi får trist nog koka majsvälling som vi tillsätter nutramigenpulver i. Vi har provat att provocera med mjölk, men hon klarar det fortfarande inte, så det blir ytterligare 6 månader mjölkfri kost.
Tänder har hon en. Isch. Kanske två. Hon är inte så villig att visa upp sina gaddsingar. Det verkar dock vara fler på gång för hon är lite gnälligare än vanligt och tuggar emellanåt frenetiskt på valfritt lättillgängligt föremål. Typ min stortå eller soffan. Bitringarna ratar hon, både de vanliga och specialarma som Pappasnäll köper med sig från sitt jobb på Babyproffsen.

Den bästa leksaken är en badbalja som tillhör snoppdockan. Annars är det böckerna eller hennes skor som gäller. Allt som är "ajaj" är intressant, inte minst datorn och sladdar.
Lova och badbaljan.
Vi är på öppna förskolan nästan dagligen där hon ofta leker med sin bästa kompis, flickan i spegeln. Ibland ger hon Denise eller någon av de andra barnen lite uppmärksamhet, oftast genom att sno någon leksak. Förresten är de små liven väldigt bra på att dela ut sina bakterier till varandra då de tuggar på leksaker och sedan byter med någon kompis. Sångstunderna är hon ungefär lika skeptiskt till som jag. Hon är med, men verkar tycka att det är en konstig företeelse.
På öppna förskolan. Alwin och Melwin i bakgrunden.
Hemmamys med raggisar och allt. 
Fullt fokus när det är barnprogram på tv.

4 kommentarer:

Emelie sa...

Ljuvliga unge!

Marie sa...

Hon är ju för söt! :)

Så du menar att du utmanar min hemmafru-titel? Nu är det krig! ;)

Karin sa...

Emelie: Tack gullefjun!

Marie: Det vet jag inte om jag vågar, jag är ju bara en nollåtta med lattehållare på vagnen ;)
Men hade du bott närmare hade jag frågat kompis-chans på dig! ;)

m a j a n sa...

Vilken lite goding hon är :) Visst är det härligt att se hur de utvecklas varje dag?

Var med i tävlingen på min blogg vettja och ha chansen att vinna ditt favoritfoto förstora och inramat :)
Perfekt att ge bort i present eller hänga på sin egen vägg.

http://majan.blogg.se/2010/october/tavling-vinn-en-tavla-med-ditt-favoritmotiv.html