2011-03-28

Att ha ett kall.

Röda korsets högskola startade 1867. Där gick jag min sjuksköterskeutbildning, i sann men väldigt moderniserad Florence Nightingale -anda. När skolan startade fanns en del intagningskrav som gällde utseende och civilstånd. Man fick inte var gift och gifte man sig så var det tack och hej med sjuksköterskeyrket. Jag tror det var något om att de skulle vara ungefär lika långa också. Dessutom skulle man vara "någorlunda nykter", men fick en sup om dagen för att orka med. Antagningskraven idag är lite annorlunda och baseras snarare på att man har skapligt höga gymnasiebetyg, än hur mycket man spär ut blodet med alkohol. Att vara någorlunda nykter är väl en fördel, men några supar blev vi baske mig inte bjudna på.

Vadan detta kanske ni undrar? Jo, jag läste idag ett inlägg om rekrytering för barnflickor på SvDs hemsida idag. IDAG. Jag drog väldigt snabba associationer med antagningskraven för RKH för 140 år sedan. IDAG. 

Läs artikeln här.