2008-02-23

The story

Folk vill veta varför det tog slut med A. Här kommer en blogg som skrevs strax efter vi gjort slut.

Okej, this is the läg.

Grynet har blivit singel. Det innebär att även A har blivit singel. A är ett jävligt bra kap, så det här kan vara mitt livs största misstag.

Ålderskrisen är dock ett faktum. Jag är snart 25 år, jag har inte varit singel på 9 år. Lite lätträknad matte och ni förstår att hela mitt vuxenliv har bestått av samboskap, parmiddagar, plugg, jobb och att betala räkningar. Safta, sylta, göra långkok, klä julgranen, damma, skura golv och skjuta älg. Nja, kanske inte riktigt allt det där, men snudd på i alla fall.

Jag är, och har alltid varit - en väldigt självständig individ, som är i behov av rejält med space mellan varven. Att leva som sambo, med en ständig trygghet och ständig närvoro (som förvisso inte alltid behöver vara fysisk) så känner jag att jag har tappat en del av mig själv. Jag har lyft fram tryggheten och låtit mina nyfikna, utforskande och galna sidor vila. För att inte säga nästan dött. Många äventyrliga saker jag någonsin velat göra har kommit i skym undan i en värld av trygghet, god ekonomi och söndagsmiddagar med familjen, och galenskapen har blivit till rädsla för att våga ta chanser och risker. Det kan hända att det endast är tecken på mogenhet, men jag kan inte rå för att jag ändå alldeles för ofta har undrat - hur skulle det vara? Hur skulle det vara att kunna göra vad jag vill utan att behöva ta hänsyn? Att flytta dit jag vill, resa dit jag vill, träffa vem jag vill hur som helst..

Om jag någonsin ska kunna vara en riktigt bra flickvän, sambo, hustru, mamma......så måste jag få ta lite tid för mig själv. Istället för att bara kunna säga "jag tror jag skulle kunna klara mig själv"... vill jag kunna säga "jag VET att jag klarar mig själv". Och veta att jag har haft en period i min ungdom där jag fått hitta mig själv, och varit galen.

För många i vår omgivning har det här kommit som en smärre chock. Jag förstår dem. Jag och A har inte bråkat, inte haft det dåligt... det har varit nästan för perfekt. Hela livet blev för perfekt : Båda har jobb, jag har kommit in på drömutbildningen, han har kommit in på sin drömutbildning, vi har en underbar lägenhet, en fin bil, många vänner, bra med pengar......och? Folk spekulerar och funderar. Har hon träffat en annan? Nej, det har hon inte. Jag rör bara om i grytan....

Hur kommer det sig då, i all perfektion, att det har blivit så här? En del anledningar har jag redan tagit upp. Under hösten har jag pluggat ämnen som jag brinner starkt för. Jag har fått vatten på min kvarn och fått bekräftat att mina tankar och funderingar finns vetenskapligt bevisade, eller redan tänkta av filosofer och psykologer. Som jag sagt tidigare så tror jag inte på tvåsamhet, vilket är ett himla stort problem. Att inte tro på någon som hela välden lever efter är lite tufft. Eller egentligen är det inte så att jag inte tror på det... jag tror bara inte att gällande sociala konstruktioner alltid måste vara det enda rätta eller högst goda. Det borde finnas lite alternativ!

Det faktum att min morbror och hans fru har skilt sig, är också en bidragande orsak. De har haft världens lyckligaste relation men han kom plötsligt på att han inte hade lekt av sig i sin ungdom. Jag har redan kommit på det, och det känns betydligt vettigare att göra det vid 25, när jag inte har bildat familj, än när jag är 50+ med vuxna barn....Klart jag inte ska skylla på dem, men det är en bidragande orsak.

Jag skrev ju en rätt kryptisk fråga häromdagen angående egoism.(...)Frågan jag ställde var: "Vilket är mest ego. Att stanna i en relation, fast man vill utforska annat... eller utforska annat och lämna en bra relation?". För mig är det ett dilemma. Men att stanna i en relation fast man vill något annat är för mig oerhört ego. Jag lurar inte bara mig själv, utan även min partner. Jag tar upp min parters tid, och därmed liv... och inte minst mitt eget liv. Då är det väl mindre ego att lämna relationen? På kort sikt är det mer ego för att det sårar, men på lång sikt är det betydligt mindre ego för jag lät honom gå....
Åter till relationsdiskussionen. A är bra som fan. A är den ultimata maken och pappan till mina barn. A är smart, kommer snart vara polis och därmed sexig as hell. Han är lugn och trygg, smart och begåvad. Han är fin och med en kropp som uppfyller alla mina önskemål och lite därtill. Men något fattades mig. Vi har inte stängt alla dörrar, så kanske blir det vi så småningom..

Nu ska jag hitta mig själv. Steg ett blir att göra den där jädra tatueringen, så fort jag får pengar.

Man måste våga för att vinna heter det. Jag tänker våga.

15 kommentarer:

Anonym sa...

inte stängt alla dörrar? trodde ni hade det...

Karin sa...

du som kommenterar anonymt verkar ju sannerligen vara angelägen om att veta en del om mitt liv. vadan detta? ge till till känna så kan du få alla smaskiga detaljer.

Anonym sa...

den föregående kommentaren var mer ett konstaterande än en undran.

Anonym sa...

Grynis, bry dig inte så mycket om alla avundsjuka stackare som inte har annat att göra än att analysera ditt liv. Utan att ens vara din vän? Det är fan psyko-varning, hä hä/ partner in crime

Karin sa...

haha tack partner in crime. Vem tror du denna hemliga person är? kille eller tjej? och tror du det är mig, J eller A personen är intresserad av?

Anonym sa...

Haha. Ja säg det. Jag analyserar ogärna psykon. Det är inte så stor mening. Men jag får för mig att hon/han är sjukt avundsjuk på ditt liv iaf./P i c

Karin sa...

Äh, det är väl bara bra att mitt liv är intressant för andra? Jag bara funderar på vad den här personen vill få fram.....

Anonym sa...

försök lev som du lär! ta saker för vad dom är, spekulera inte. påpekade bara en grej i din text, och vad uppblåst det blev! inte min mening alls. hoppas du får en bra helg :)

Anonym sa...

grynet. vill inte få fram någonting alls. tycker du skriver bra och det är intressant att läsa. blir däremot lite ledsen av det direkta påhoppet. ett psyko är jag inte. bara en vanlig stockholmare :) hoppas du är nöjd med svaret!

Karin sa...

Jag har inte kallat någon psyko och kan heller inte ta ansvar för det.
Jag som är årets grubblare har aldrig sagt att man ska ta saker för vad det är. Jag har däremot sagt att jag accepterat att leva utanför boxen och tar DET för vad det är. Men tro mig, det var en hel massa grubblande innan.
Okej, bara en vanlig stockholmare.. sådana finns det ju några stycken av... det jag undrar mest är: känner jag dig?

joaquin the great sa...

Haha psykvarning, ja men det är väl bara intressant att människor är nyfikna vad som händer i ditt liv. Betydligt mer intressant än ett jävla stavfel iaf haha. Dock lite fagt att inte ge sig till känna, men det är väl så om man inte vårar konfrontera och stå för vad man säger. Hoppas du hade en sjukt bra dag.

joaquin the great sa...

Jävlar här blev det stavfel alá lyx men men vem fan bryr sig hahahaha fattar man inte innebörden så läs svenska hahahaha Ha de gött gruuunet

Karin sa...

haha vad slående egentligen. för att citera peo: Allting är som en cirkel, på ett eller annat sätt så kommer det tillbaka och biter en i arslet.
Men just det här med att inte våga konfrontera och stå för sin åsikt.. det var så hela begreppet "brutal ärlighet" började. Det var en diskussion med en vän då jag var förundrad över folks konfrontationsrädsla mot mig.. han sa "grynet, det är för att du är brutalt ärlig". Och nu blev jag biten i arlset. HAHAHAHA

Anonym sa...

hoho, alltid kul att bli citerad (; Det är nu nästna så nu att kommentarerna börjar bli roligare än själva inläggen! Snart Gossip girl status på dig grynet q;

Anonym sa...

En helt annan iaktagelse är att en annan känt att du varit på väg ngn annanstans sedan jag lärde känna dig.
Även om A är perfekt och blablahblaaa :)
/ak