2008-03-08

Dagsböter - gästinlägg ifrån Piff

Det tar mig 7 minuter till jobbet, då är det hemsk trafik och stopp vid minst 2 trafikljus. Ibland är man tvungen att ta en annan väg för att ”spara tid”, faktum är att man säkert sparar 15 sekunder då. Toppenidé! Min stad har 80.000 invånare och lagom mycket av allt. Just lagom har jag funderat på om det är bra eller dåligt, i mitt fall har jag valt att det är bra. Allt blir däremot stort i min stad, om någon har vunnit medalj i ett mästerskap eller en bonde ska sätta upp ett vindkraftverk. Allt blir stort.

Ska jag ut på krogen så känner vakterna igen mig och morsar när man kommer. Jag har funderat på om detta är bra eller dåligt, jag har bestämt mig för att detta också är positivt, positivt i den bemärkelsen att den lilla människan har en möjlighet att känna blir en aning större. Det är förvisso grymt dåligt om jag planerar att göra ett bankrån, för då kommer ju garanterat 10 pers känna igen mig på övervakningsbilderna som de visar på Efterlyst.

På tal om positiv, folk brukar ofta säga till mig att de tycker att jag är positiv, ibland har jag till och med fått frågan hur jag alltid kan vara positiv. Sanningen är den att jag inte alltid är positiv, men har jag möjligheten att se en sak ifrån den ljusa eller mörka sidan så väljer jag den ljusa. Ibland händer det tråkiga saker i arbetet, med någon man gillar eller något i världen. Det är trist, men jag är av full övertygelse att man ändå reder ut det negativa om man samtidigt lyckas se en gnutta positivt i situationen.

Kan man bli för positiv? Kommer det att instiftas en lag som gör att jag kommer att få dagsböter om jag varit positiv i 2 dagar i streck? Blir det olagligt i framtiden att vara jätteglad för sina vänner?

Är det jobbigt med för positiva människor?

Dagens känsla: Lugn, positiv och en smula pirrig

1 kommentar:

Karin sa...

bra skrivet baby! :) looove!