2008-04-04

Tandborstekommunikation?

Det finns alldeles för många sätt för oss att kommunicera med varandra idag. Vi interagerar på alla möjliga vis. Det finns verbal och icke-verbal kommunikation. Vi är kryptiska, vi analyserar, vi misstolkar och missförstår. Som exemplet nedan.
Scenario:
Tjej råkar glömma tandborste hos kille hon dejtar. Kille ringer tjej och är påtagligt nervös "eeeh eeeh du har eeh glömt (?) din tandborste här". Hoppsan hejsan, det var ett misstag, inte ett frieri.
Ett tag senare lämnar kille sin tandborste hos tjej. Tjej tänker "yay, det innebär att han v i l l komma hit igen". Frid och fröjd.....ett tag i alla fall! Till den dagen hans tandborste är borta. Hon vet på en gång att de aldrig kommer ses på samma sätt igen.

Allt för en jävla tandborste. Båda vet spelet egentligen, men ingen säger det högt. Var finns den brutala ärligheten i en tandborste?

Bloggar har också blivit en källa för misstolkningar och missförstånd. Ofta skriver folk kryptiskt (inte minst jag själv) och ger därför läsaren oerhört mycket utrymme för egna tolkningar. Kryptisk brutal ärlighet? Det är svårt.

Ska jag bjuda på en brutalt ärlig blogganalys? Klart ni vill.

Kille skriver:
Det har varit rätt intensiva dagar/veckor på senaste. Men det börjar klara upp lite tror jag. Har fått ta åtgärder åt vissa saker som jag kanske inte ville men det har varit nödvändigt. Det var tragiskt att det slutade som det gjorde. Jag hoppas också du mår bra, jag mår bra.
Tjej analyserar:
Han vill att jag ska tro att han mår tipptopp. Han kanske gör det? Hm, klart jag vill han ska må bra. Men är han inte en smula ledsen?
Åtgärder? Ser han ett dumpande som en åtgärd? Något man bara avverkar för att det ska göras?
"Tragiskt att det slutade som det gjorde?" Menar han att vi aldrig mer ska ses? Never ever?
Hoppas jag mår bra? Men ring då, om du bryr dig. Fast förvisso, det är ju gulligt att han vill att jag ska må bra. Eller skriver han bara så för att vara snäll?


Nu kanske detta var lite väl överdrivet förstås. Jag är ju inte helt galen eller något. Jag vet att ni gör som jag, ni analyserar och funderar. Skrev han puss, med eller utan punkt i det där sista smset? Skrev han bara kram? oj då. Skrev han tre eller sju punkter? Ingen använder väl fler än 3, om man kan sms-språk. Vad fan är sms-språk? Men oj, sa hon pusspuss innan hon lade på? Nu tror hon nog att ni ska köra all-in. Har han inte hört av sig än, fast det är tre dagar sedan ni sågs? Nehe, du gör inte samma sak då, för att inte verka lättflirtad?

Att bara använda text som kommunikationsmedel innebär att vi endast använder 3% utav möjlig kommunikation. Vi tappar alltså 97% då vi inte hör röstläge och ser kroppspråket. Och idag mailar vi. Smsar. Och skriver på msn. Kroniskt urvattnade konversationer alltså. Och till råga på allt är vi kryptiska.

Tänk vad härlig världen kunde vara om alla bara var brutalt ärliga. Öga mot öga.

Jag fixar inte spel. Jag försöker stå för vad jag tycker, och fixar du inte min brutala ärlighet så är det din huvudvärk.

Dagens känsla: Likgiltighet. Men är munter.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror precis som du på ärligheten. Utan den så kan vi lika gärna låta världens kärnvapen skjutas iväg. Det stora problemet tror jag ligger i att vi är väldigt duktiga på att analysera allt som skrivs och sägs.

Ditt tandborste exempel är slående. Jag håller tillfullo med om att en borttagen tandborste betyder att det är något som är fel i en relation. Jag själv har aldrig gjort det. Jag kan köpa en ny tandborste. Jag har däremot tittat efter en tandborste som jag har fått tilldelad till mig. Det är samma sak där, är det meningen att det ska bli något mer eller att man är välkommen tillbaka att sova i den lägenheten så finns den kvar. Är den borta så är man antagligen inte tänkt som sked något mer.

Jag vill inte tro att människor planterar ord för att den andra ska fundera. Jag tror dock att många resonerar att om jag hör av mig nu så skrämmer jag bort den andra. Säger jag si eller så så skrämmer jag bort den andra. Men det är klart, ingen regel utan undantag...

Kanske är jag naiv som tror så gott om mänskligheten...

Anonym sa...

Kom på en sak till...

Jag tror att vi människor tycker om att analysera det som händer. Varför skulle vi annars läsa tex bloggar. Är det inte för att vi vill vända på varje ord för att kanske kan vi hitta ett litet litet sandkorn som säger det vi vill att det ska säga. Finns det inte något gömt mellan raderna som kan vara till min fördel?

Egentligen så plågar vi bara oss själva genom att göra det. Men ändå så gör vi det. Skumt.

Anonym sa...

Grymt bra blogg, imponerad av din finger-poesi!

/A

Anonym sa...

Hej Grynet!
Jag måste bara säga att du har en mycket bra blogg. Jag råkade halkade in här en dag och har fortsatt att läsa.

Jag förstår precis de där analyserna som vi gör. Jag gick och funderade på det innan jag satte mig vid datorn. Men är det inte så att det är vi tjejer som analyserar och leker "katt och råtta". Verkar som om killarna inte riktigt hänger med i den svängen utan kör sitt race. De är lite enklare än vad vi tror.

Behöver vi den spänningen som vi skapar med våra tokiga analyser?

Man får se upp så att kärleken inte tröttnar...

Krama om dig själv. Det kommer gå jättebra för dig.

/anonym icke-bloggare

Anonym sa...

Liiiite jag känner igen mig ;) haha..! Oops (a)