2008-05-05

Sjukvården i Norge.

En sak har jag kommit fram till sedan jag kom hit : jag ska aldrig flytta till Norge på heltid och jobba som sykepleier. Jag tycker inte att de är så duktiga faktiskt. Sjukgymnaster tycks inte existera vilket leder till att PEP-flaskor och förebyggande av kontrakturer och så vidare är lika med 0. Deras medicinlistor är hopplösa och jag är därför glad över att jag oftast inte har ansvar för läkemedel. De är rätt duktiga på att bädda sängar dock. Hey.

Ingen planering för patienterna görs, och palliativ vård förnekas. "nej nej patienten ska hem till sitt boende". Ja eller hur, eller så dör patienten inom 24 timmar. Suck. Ge god omvårdnad och morfin istället.

De är sjukt snåla med smärtlindring vilket får mitt hjärta att svida. Mobilisering verkar de inte veta vad det är, patienterna ligger platt på rygg hela dagarna. Om man inte tvingar någon att hjälpa till att vända dem ibland.
Dessutom är sykepleierna sjukt dåliga på att sticka. Och jag får inte ta prover, men jag får sätta venflon/PVK/infart/nål.
Hey, sjukvården i svergie är nog riktigt bra. Där har vi struktur och planer. Vi är inte rädda för att ge smärtlindring åt de som behöver. Vi vet hur man förebygger trycksår. Vi vet nog mer om det mesta.
Sjukhuset jag är på är dessutom en jävla miljöbov. Plasttallrikar, plastbestick, plastmuggar... allt är engångsmaterial.

Sitter nu och surfar på min snälla roomies lilla ultraportabla. Tror grannarna står för bredbandet faktiskt! Ägaren till datorn, tillika den enda mannen i huset är ute och springer. Jobbigt ärtigt folk.

Ikväll är jag ledig, imorgon ska jag in till Oslo och dels ordna praktiska saker, men även bara glida runt.

Förövrigt funkar mina nya mediciner sjukt bra. Tack och lov.

Dagens känsla: YAAAY jag är ledig! men vad faaan ska jag hitta på?

2 kommentarer:

Anonym sa...

miss you!!!

Anonym sa...

Woow, tack för uppdateringen. Sjukt(vårds)intressant läsning.. Tycker det låter som om vi ligger ligger ljusårs före dem i utvecklingen av att ta hand om våra egna. Eller så är det bara du som lyssnade lite mer på de där "ta hand om andra"-lektionerna på röda.. Nåväl.

Schysst av dina roomies att du får låna computern.. även om du snortar lina från grannen.

Hoppas din lediga dag blev bra, hann du upptäcka nya ställen?

Kraam
/A