2008-11-13

Diskussion om feminism.

Först börjar jag med en kort sammanfattning av mitt nya liv i Malmö:
Jag trivs som fisken i vattnet hittills. Folk är oerhört trevliga och jag lever i någon slags kronisk kick just nu. Många spännande möten, mycket att se fram emot. Självfallet är jag inte dummare än att jag förstår innbörden av smekmånadsfasen, men jag väljer att njuta så länge det varar.

Grynet är tillbaka på det. På rätt spår mot rätt mål. Drömmen om sexologi.
Första dagen i skolan är avslutad och min hjärna går igen på högvarv, precis som jag vill ha det. Första föreläsningen om sexualitet i barn- och ungdomsåren var lite sisodär. Herr Freud fick för mycket plats enligt min smak, men kan hända det beror på att jag redan penetrerat hans teorier för många gånger.

Eftermiddagen bestod av en blandning av föredrag och debatt av två intressanta själar. Den ene var Pär Ström som är debattör och har skrivet en bok med titeln Mansförtryck och kvinnovälde. Självklart var hans fördrag något provokativ, men med rätt mängd inslag av satir blev det hela rätt bra. Stora poänger om hur kvällspressen och vänstervridna könsmaktsfeminister framställer kvinnan som offer var något som jag gick igång på. Pluspoäng i loggboken till honom.

Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avellan fick också komma till tals. Lite luddigt, men hon hade också sina poänger.

Nu till Grynets tankar om feminism (de är ju egentligen de relevanta i den här bloggen):

Jag vill inte kalla mig feminist på grund av att feminism likställs med de vänsterpolitiska könsmaktsfeministerna. Enligt mig är det dessa feminister och eventuellt i kombination med militanta lesbiska feminister som fått feminismen att bli något fult, och begreppet som sådant att bli ett skällsord. Jag är för jämställdhet, men tycker inte om begreppet eftersom det är könsbetingat. Jag frågar mig om det borde finnas en motsvarighet i form av Maskulism för att få  balans, men tror att det skulle leda ännu mer till könskamp. Vet inte om jag borde kalla mig liberal feminism heller. Nåja, jämställdhet är skitbra och det uppnås inte genom att kvotera in män på högskolan, eller ha könsfördelning 50/50 i bolagsstyrelser. Satsa på kompetens istället och arbeta aktivt för jämställdhet utifrån alla perspektiv, inte bara manligt kvinnligt. Ta med etnicitet och annat i debatten för bövelen!

Dagens mest intressanta begrepp: Homosocial. Vi är homosociala, men frågan är om det faktiskt är så att lika barn leka bäst, eller om större mångfald skulle ta oss framåt på ett bättre sätt.
Bloggar nog mer om detta begrepp längre fram!

Dagens känsla: "aaaah äntligen på väg" (Citat ur filmen "vi hade i alla fall tur med vädret".)

2 kommentarer:

Emelie sa...

Personen som döpte det hela till feminism gjorde onekligen en tabbe, för att vara tjejig det är ju nästan det värsta man kan vara som kille.

För övrigt spännande att föra denna diskussionen på tal i omgivning av killar. Det är mer regel än undantag att de känner sig hotade och påhoppade. Det var iaf vad som skedde idag när vi hade ämnet uppe under samhällslektionen. Jättetråkigt! Istället för att lyssna på vad man hade att säga så riktade de in sig på att försvara sig. Bra inlägg!

Anonym sa...

Kul att du är på gång igen :)
Jag är avundsjuk :P
kram
/ak