2009-06-06

Snopp. Snippa. Snopp. Snippa. Snopp. Snippa.

Könskvotering. Vad är det för jävla påhitt? Vilket floppmongo kom på att "Heey, det blir nog mer jämställt om vi räknar antalet könsorgan i en bolagstyrelse". Jag tycker det i det snaraste är kvinnoförnedrande "lilla hjärtat, du fick ju ingen snopp så klart vi ska låta dig vara med och leka bland de stora starka karlarna"

Varför inte bara satsa på kompetens? Och i och med att universiteten och högskolorna har mest kvinnliga studenter så tror jag att könsfördelningen kommer jämna ut sig på ett naturligare sätt.

Att räkna könsorgan och kalla det jämställdhet är ett fullkomligt skitpåhitt. Och svenskt. Heja Sverige på nationaldagen och allt.

För er som inte vet vad snippa är, kan jag upplysa om att det är RFSU´s vedertagna begrepp för flickebarns könsorgan. Jag gillar att de bestämde sig för att ha ett fast begrepp, eftersom det alltid funnit för gossebarn. Lite synd bara att ordet är omgjort utifrån snopp.
För övrigt kan jag informera om att man nu håller på att plocka fram ett begrepp som ska motsvara grabbarnas runka för oss tjejer. Att klitta är tydligt det begrepp som diskuteras just nu.

3 kommentarer:

PN sa...

"Rätt person på rätt plats" gäller, men hela tanken är så hypotetisk - mem skall snopp eller snippa avgöra vem som är mest rätt? Är det meriter, erfarenhet, kontakter, personkemi eller något helt annat som avgör? Och hur kan det någonsin bli helt rättvist?

Motsvarigheten till runka är sedan länge gnugga. Perfekt.

Karin sa...

Jag tycker absolut inte att könsorganet ska avgöra. Isf borde vi kvotera in dubbelkönade personer också för den delen! "Kön" är ju inte bara vad man är utrustad med utan även också "Gender".. aja, det är en diskussion för sig.
Det kan nog aldrig någonsin bli rättvist, men enligt mig borde helt klart kompentens gå före kön.

--
Men allvarligt.. gnugga? Inte fan GNUGGAR man? Det påminner mig om gnuggisar - såna där låtsastatueringar man hade som liten.. HA!

PN sa...

Well, jag tycker gnugga är ett bra ord till skillnad från runka - vaffan är det? Vad handlar det om? Var kommer ordet ifrån? Även om det är vedertaget har jag aldrig använt det ordet..