2009-10-11

Vaccin.

För er som har en smula tveksamhet i kroppen angående huruvida ni ska vaccinera er eller inte, var god läs här och här.

Många dividerar kring bieffekterna och biverkningarna och hur pass testat vaccinet är. Det står lite om det i artiklarna jag länkat till ovan. Här kan du läsa om sådant direkt från läkemedelsverket.
Men bara för att få lite perspektiv på biverkningarna, läs om biverkningarna på vanligt ibumetin, alltså ipren här. Det stoppar folk i sig som karameller.

Läs länkarna, fundera, återkom om din åsikt.

5 kommentarer:

Emelie sa...

Jag är otroligt kluven i frågan, men har ändå på grund av tidigare dåliga erfarenheter bestämt mig för att inte vaccinera mig.

Både jag och storebror fick allergiska reaktioner då vi vaccinerade oss mot stelkramp (och bror även MPR. ) Vet inte hur vanligt det är, men vi såg ett tydligt samband med våra reaktioner till vaccinationerna, och fick det även bekräftat från vår homeopat-läkare.

Å andra sidan tog jag gula febern + twinrix när jag reste till Afrika och klarade dem bättre, dock inte 100% bra, fick en lättare reaktion även då.
Så för mig känns det dock som en större risk med vaccin är influensa.
Men för någon som ligger i riskgruppen eller som inte haft tidigare problem med vaccin så känns det klart som en billig försäkring.

Karin sa...

Att få reaktioner på vaccin är normalt. Man kan till och med få influensaliknande symtom av influensavaccin.

Det är precis som att få biverkningar av vanliga läkemedel.

Emelie sa...

Du är betydligt mer insatt i det här än jag, men jag antar att du menar tillfälliga och övergående reaktioner då?

Jag fick svåra eksem över över hela kroppen och fick äta specialkost i kombination med mediciner i flera år innan jag blev så okej som jag är idag. Känns inte som att det skulle vara en normal reaktion?

Karin sa...

Men är det säkert att det berodde just på vaccinet, eller kan det vara en slump?

Och det kan ha varit något hjälpämne i det vaccinet som fick dig att reagera och som inte finns i detta.

Jag förstår om du är tveksam, men jag tycker du ska fndera några varv till. Man behöver ju inte ta vaccinet först av alla! :) Dessutom vet jag att om risk för allergiska reaktioner föreligger så kan injektionen ges under mer kontrollerade former....

När ses vi? :)

Emelie sa...

Jag har inget bevis för att det ena hade med det andra att göra egentligen, men står fast vid att det åtminstone hade en viss inverkan.

Vidare så har jag med hjälp av homeopat-medicinerna klarat andra vaccinationer (det var iaf så min läkare förklarade varför jag inte fick lika stark reaktion). Så för all del, du har rätt i att det kan vara värt att tänka en gång till... ska göra så:)

Jag har funderat på vår date! jobbar i princip alla tis-tors, i övrigt är jag ledig de flesta helger och även en del fre & mån. (arbetslös som extravikarie endast) så har du någon dag som passar dig bra speciellt?