2009-11-30

Generationsskillnader.

Jag såg på facebook att en av mina något äldre manliga bekanta, en 50 +, hade skrivit en statusuppdatering med innebörden att han lagade mat till sin hustru.
Flera kommentarer löd, i stil med " bra jobbat" och "din fru har tur som har dig" och så vidare.
Min självklara spontana tanke var bara "jaha, så självklart".
Jag delar verkligen inte ut en massa guldstjärnor i kanten för sådana saker, det är väl för fan inget att berömma. Jag kan dessutom tänka mig att hon lagar mat 90% av gångerna i alla fall, men inte fan är det någon som dunkar henne i ryggen för det.

Trots att jag varit förundrad över hur många jämngamla killar det finns som inte lever jämställt med sina kvinnor, så är jag riktligt glad över att leva i den tid jag gör. Jag kräver jämställdhet.

Dagens känsla: feminist.

1 kommentar:

Emelie sa...

Häromdagen talade min pappa stolt om för mig hur han "hjälpt" mamma idag genom att dammsuga och diska. "Hjälpt?" frågade jag och funderade i stillhet om han menade allvar eller om han försökte provocera mig.
Jag blev aldrig riktigt klok på vilket men antar att det inte är min fight att ta.