2009-12-13

Luciakonsert.

Jag älskar verkligen Lucia. Det är en av våra mest svenska traditioner och musiken är i allmänhet fantastiskt vacker. Jag har alltid gillat Lucia, inte minst efter tiden på gymnasiet. De senaste åren har det dock inte blivit mycket till att lyssna på några konserter, men i år tänkte jag att jag banne mig bara måste få se ett luciatåg.

Sagt och gjort, vi letade upp en Luciakonsert som ägde rum ikväll. Vi drog med oss Annie och Andreas till detta spektakel. Annie kände genast igen några av musikerna, från musikhögskolan. Det bådade alltså gott. Det kunde bli bra. Kanske halvproffsigt.
Sen började dem sjunga. Fy faaan. Mina öron grät.

Kvällen avslutades i alla fall på metro där somliga drack glögg och jag drack cola och vi diskuterade hur man bäst slaktar en konsert. Hemmagjorda fula arr för att dölja att ingen kunde sjunga, exempelvis. Jag vill inget hellre än att glömma deras version av den annars så vackra "Det är en ros utsprungen" .

Vi är musiksnobbar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger bara en sak: Du skulle ha varit på MIN konsert istället! =)

"Lussebulle och pepparkaka, kan vi baka och ni får smaka! Hej, hej, hej! En riktigt god jul! Wooohooohohohooooooo....yeah"

Den sjöng vi inte men vi bjöd på lite annat smått och gott!

Kram på're! /svägerskan

Karin sa...

Jag hade gladeligen mycket hellre varit där! Dessutom känns det tomt utan "julgranen"... :/
Snart ses vi, yaay! :)