2010-04-26

Försäkringskassan.

Eftersom alla föräldrautbildningar var inställda i Malmö på grund av svininfluensan, så missade vi det. Därför har vi varit ganska förvirrade gällande föräldrapenning. Försäkringskassan har ju ett sådant system att man ska använda internet till allt och ta reda på all information på deras hemsida. Jag och Andreas är båda högutbildade som förstår det svenska språket utmärkt, men ändå har vi inte fått grepp om hur det funkar. Dåligt upplägg är det minsta man kan anklaga försäkringskassan för att ha.
Efter många om och men fick vi i alla fall till ett personligt möte med en försäkringskassantant. En sån där riktig medelålders, lite för ärtig 50plusare med mummelbyxor och polotröja med ett för stort halssmycke utanpå. Hur som helst så var hon riktigt snäll så nu vet vi hur det funkar. Och jag fick en glad överraskning då jag insåg att vi hade dubbelt så många dagar att ta ut, mot vad jag hade fattat innan. Det innebär att jag faktiskt kan plocka ut ersättning för 5-7 dagar i veckan konstant vilket innebär ett klirr i kassan. Och plötsligt ökade chansen för bröllop nästa sommar.

Senare idag blir det premiärgrillning.

Dagens känsla: Dagarna går.

Inga kommentarer: