2010-04-20

Genus och uppfostran.

Jag har inte funderat speciellt mycket på det där med genus och uppfostran tidigare. Inte medvetet i alla fall. Genustänk och analyser och queerbegrepp har ju tidigare varit vardagsmat och kanske är det därför jag är rätt avslappnad till det. Jag tycker det är intressant hur folk bryr sig om huruvida Lova har rosa saker eller om vi följer genustrenden. Jag tror förvisso hela den här grejen med genusförskolor och genushysteri där flickor i princip måste ha blått och killar ha rosa, är på väg bort. Jag tror att 80-talisterna har en mer avslappnad inställning till genus, jämställdhet, och sexualitet än tidigare. Kanske vårt behov av att sätta saker i fack har luckrats upp i och med queer och precis som Savin-Williams skriver i sin bok "The new gay teenager" så är inte den sexuella läggningen det som primärt beskriver vår person. Och det faktum att begreppet "hen" (beskriver en person som varken är han eller hon) blir allt mer vedertaget så kan man lätt konstatera att könsbegreppen ifrågasätts. Allt är inte svart eller vitt, blått eller rosa.

En släkting till mig valde att inte köpa rosa kläder alls till Lova och sa "man kan ju inte köpa rosa". Andra har påpekat något liknande. Jag gillar rosa som tusan, men jag gillar inte sockersött och ryschpysch, vilket innebär att så länge jag får välja så kommer Lova ha mycket rosa kläder, men i någon slags androgyn stil. Precis som jag. Gällande leksaker är hon hittills för liten för att välja något som skulle klassas som pojkigt eller flickigt. Min mormor köpte en docka till Lova, en pojkdocka med snopp. Jag tolkar det som att till och med mormor har hakat på genustänket,men inte fullt ut. Docka till flicka, men ändå politiskt korrekt. Den borde varit mörkhyad också. Jag och Andreas är fullt överens om att vi inte kommer introducera våra barn för krigsleksaker, men när de själva ber om det kan vi ta oss en funderare.... våld är inget som jag någonsin uppmuntrar. I övrigt spelar det väl inte så stor roll vad som är pojkigt eller flickigt, men jag kommer inte få hicka om Lova hamnar i en prinsessaperiod. Och vill hon transa och vara prins, så är det jävligt välkommet det också.

När Lova själv får välja, så spelar det faktiskt ingen roll om hon väljer rosa, blått eller regnbågens alla färger, om hon leker med dockor eller bilar. Oavsett vad hon väljer kommer hon alltid vara respekterad och älskad för den hon är.

Dagens känsla: Unnar oss en riktigt slappardag.