2010-04-29

Lova, min lilla accessoar.

Vi har blivit bjudna på två bröllop i sommar. På det ena inbjudningskortet står det något i stil med att barn inte är välkomna men att ammande barn självklart får följa med. På det andra står att barnen får stanna hemma. Punkt.

Det här leder till en himla massa funderingar för oss som har barn. Och i det vårt fall ett väldigt litet barn. Bröllop nr 1, där var det ju okej med ammande barn. Nu helammar jag inte så jag frågade om Lova ändå var välkommen. Självklart, de menade ju mest att de riktigt små barnen får följa med, de går liksom inte att välja bort.

Gällande bröllop nr 2 så har jag bara sagt att vi inte vet hur vi ska göra i och med att Lova inte får komma. Och det har jag inte fått svar på. Saken är den att bröllopet och festen kommer att äga rum i en annan stad, så om vi ska ha barnvakt så kommer det innebära att vi får lämna bort Lova i ett helt dygn. Jag helammar som sagt inte, men vill gärna fortsätta ge henne det lilla jag kan, så länge som möjligt. Ett dygn utan att amma och jag kan troligtivis säga tack och hej till det. Men om vi tackar nej, kommer vi då anses som sämre vänner för att vi inte kan göra den "lilla uppoffringen" att lämna bort vårt barn? Och om vi tackar ja och lämnar bort henne, kommer jag då må speciellt bra, och kommer jag kunna njuta av festen?
Man hamnar liksom lite mellan två stolar. Problemet hade nog varit väldigt mycket mindre om Lova var några år gammal och van att ha barnvakt.

Efter en diskussion med min svägerska angående detta (hon har varit i samma situation tidigare) så började jag fundera ett varv extra kring det här. Mig veterligt vill båda dessa par ha barn sen, så de har alltså inget emot barn. Men barn stör deras tillställning. Är det för att barn låter? För mig så känns Lova som en del av mig, en del av oss. En del av vår familj och en del av livet. För barn är väl en del av livet och inte en accessoar?

Det ska nog krävas mycket för att jag ska välja bort Lova, någonsin.

Dagens känsla: Villrådig.

4 kommentarer:

Keeya sa...

Vi hade som det första bröllopet, spädbarn fick väldigt gärna komma. Vi valde bort barnen enbart för att vi inte tyckte att det passade sig med alkohol och barn. Vi vet att vissa av våra vänner kan dricka för mycket. Mina syskonbarn fick åka hem efter ett tag när folk började bli berusade. Inte direkt säkert för barn om alla är onyktra. Sen tyckte vi att det kan vara skönt för föräldrarna att ngn gång ha barnfritt också och det uppskattades av de med äldre barn. Men när som ni har Lova som är så liten så är det ju något helt annat. Spädbarn vill man ju inte lämna ifrån sig allt för länge och speciellt när man ammar. Fråga dem igen och förklara just det att ni måste resa till en annan ort och då skulle det innebära allt för lång tid att lämna Lova till en barnvakt. Det borde man ju ha förståelse för. kraam

Karin sa...

Jag håller med om att barn inte ska vara bland berusade människor, men man kan också tänka att det är upp till föräldrarna att ta ansvar. Och fixa barnvakt om man vill det. Jag och Andreas kommer lösa det hela på ett annat sätt när vi gifter oss: vi kommer fixa barnvakter som hittar på kul saker med barnen - så kan föräldrarna slappna av ändå. Och jag tror och hoppas att våra vänner är så pass smarta att de tar ansvar över sitt drickande när de har barn. :)

Jag säger inte att något är rätt eller fel, men jag tycker det är en intressant diskussion.

Keeya sa...

Japp det är det och det finns många varianter och lösningar. När det kommer till bröllop är det en väldigt känslig fråga har jag märkt. Man kan aldrig göra så att alla blir nöjda, speciellt när man bjuder så många olika människor. Planera ett bröllop är inte det lättaste må jag säga. Värsta kommentaren jag fick var att bli nu ingen bridezilla. Hade lust att svara nä jag behöver inte det när jag har guestzillas ;) Hahah :) Vet att det finns de som har fixat barnvakt och det är en fin lösning. Vi kände bara att vi inte hade tid och pengar när det fanns så mycket annat att göra. En tjej jag vet, fixade barnvakt till sin väns familj dök sen aldrig upp till bröllopet fast de hade OSAt ja. Gå in på bröllopsguiden så kan du läsa om en massa olika bröllop, både lyckade och misslyckade. :) Kraam

Unknown sa...

Vi prioriterade på ett annat sätt vid vårat bröllop. Barnnen var välkommna, vi fixade en barnhörna med leksaker och TV för barnen. SPRITEN var inte välkommen. Vi prioriterade barnen före spriten!
Och jag håller helt med; barn och sprit hör inte ihop!

/Grynets pensionärsbror med rollator.