2010-06-23

Är det facebookofficiellt?

Ett intressant fenomen som uppkommit sedan var och varannan människa är aktiva på facebook, är begreppet facebookofficiellt eller facebookinofficiellt. När vi precis fått veta att jag var på tjocken fick vi säga det ofta. "Skriv inget på facebook för det är inte officiellt". Nyligen fick jag veta att en kompis har fått ett jobb, men jag ombads att inte skriva ut något om det på facebook. Likså fick jag veta att en tragisk händelse har inträffat i släkten, men eftersom det inte var klart huruvida informationen för alla eller något av en hemlighet, så fick jag höra "skriv inget på facebook". Klart det blir så när man på facebook är kompis med arbetskamrater och ibland sin chef. Eller så kan det självklart finnas andra anledningar till att man vill hålla något för sig själv ett tag. Vi är alltså rädda att andra ska röja vårt privatliv. Jag råkade nyligen tagga en kompis i ett inlägg om att hennes blogg är superbra, dock visste jag inte att hon hade sin blogg lite för sig själv. Det var inte alls meningen av mig att lämna ut henne så och det var visst ingen fara heller. Men jag fick mig en tankeställare.

Ibland inser man att andra kanske inte är riktigt lika snabba på att tala om för sin omgivning att saker och ting inte ska skrivas öppet i någons logg. En kompis råkade nyligen avslöja en annan kompis graviditet. Pinsamt.
Och ibland räcker det med att kika i några rader i någons logg för att avslöja vad personen tror är hemligt.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Jag reagerade verkligen tanklöst, att jag länkade dig var menat som ett tack, istället lät det som att jag gav dig världens pik, vilket inte alls var min mening. Hela grejen fick mig bara att tänka efter just det här med att vara "officiell", levt med nån föreställning att det nog inte är nån som läser min blogg, haha. Internetet som är så litet liksom!

Men jag menar hade det varit en hemlig blogg så hade jag ju låst den :) tack istället för länken, det var ju världens komplimang!

Karin sa...

Nej nej jag tog det inte som en pik som så, det har vi ju redan rett ut :) Som jag skrev nu så fick jag mig en tankeställare bara.

Puss på dig gullunge!