2010-06-23

Midsommar.

Precis som min döda farmor anser jag att midsommar är skiten på en pinne. Må hända att jag är aningens patriotisk, åtminstone denna dag varje år. Det är svenskt med midsommar. Midsommar och Lucia är det enda jag behöver fira, resten kan jag strunta i.
Sedan ett antal år spenderar vi midsomrarna på Skansen, aka Stockholmarnas landställe. Det är två familjer från början, men nu har vi "barn" fått egna familjer. Så vi blir några personer som intar en stor yta och packar upp fetaste picnicen där. Midsommarstång och folkmusiker, glada barn och små grodorna. Och obligatorisk blåbärsbulle, för det är ett måste vid varje besök på skansen, alltså uppskattningsvis cirka två gånger per år.
Vissa år har vi efter Skansen-hänget grillat hos någon. Folk har ju flyttat runt en del under de här åren, så grillmöjligheterna (och vädret) har skiftat. I år ska vi grilla här. Och jag ska göra jordgubbstårta med marinerade jordgubbar som fyllning till efterrätt.
Jag är sjukt pepp på den här midsommaren, den kommer innehålla allt. Eventuellt till och med blomsterkrans i håren, om vi nu orkar binda några  (vi var faktiskt för snåla för att köpa hos floristen á 350:- stycket). Och förhoppningsvis blir det midsommarstång på terrassen!

Inga kommentarer: