2010-07-14

Fördomar och lyx.

Kristiina sprutar ur sig den ena vettiga saken efter den andra. Här skriver hon om fördomar.
Sista stycket känns både slående och väldigt mycket "på tapeten".

För övrigt gick löneförhandligen bra, så nu kan jag fortsätta köpa alla de lyxiga prylar och saker som jag inte visste att jag gillade. Och förresten tjatade nästan chefen på att jag skulle jobba betydligt mer än vad jag tänkt.. vilket innebär att vi kanske kan lägga upp föräldraledigheten på ett helt annat sätt än vad det var tänkt från början.

Eftersom jag nyligen fått veta att jag gillar lyx blev jag självfallet tvungen att googla på hur lyx egentligen definieras. Efter denna korta lilla högst oventenskapliga studie vill jag med er, kära läsare dela resultatet. Det jag kom fram till är: Det som folk anser lyxigt är sådana saker de inte (eller knappt) kan få. Oavsett om det handlar om korv och makaroner i slutet av månaden, eller att bo i ett slott. Därför anser inte jag att jag lever i lyx. Det gör nog inte mina välbärgade vänner heller. Vilka som anser att jag gillar lyxiga prylar och kläder, det får ni, kära läsare fundera själva på.

Dagens känsla: Allt är relativt.

2 kommentarer:

Keeya sa...

Sen har vi ju vardagslyxen :) Den älskar jag själv! Att kunna unna sig själv ngt litet i vardagen, som att äta gott hemma eller ute, dricka skumpa och äta jordgubbar med sin älskade, fika utomhus i strålande solsken, spa övernattning osv osv. Det är vad man själv värdesätter som lyx. Men jag tror att det är viktigt att unna sig själv lyx för att bryta vardagen och för att må bra. Feel good känsla! Jag medger jag älska lyx, tycker om vackra saker, men jag tycker lika mycket om vacker natur. Vad är det för skillnad igentligen, tycka om vackra saker eller vacker natur. Det är lika härligt för själen iaf. Konst anses som bättre än vackra kläder. Men igentligen är ju det också bra ting, materia... Ja du det finns en massa diskutera kring ämnet...

Karin sa...

Ja men det du beskriver är mera lyxen av att njuta av tillfällen. eller saker. Inte att kunna köpa dem.

Alltså, lyxen ligger i känslan och inte i plånboken, eller hur?