2010-08-19

Rättigheter och skyldigheter.

Senast idag läste jag ett inlägg på facebook som handlade om personens rätt till pengar av samhället. Jag frågar mig: När blev samhället fyllt med alla dessa rättigheter, och när togs skyldigheterna bort?

Det sitter alldeles för många personer hemma, lata på sina arslen och gnäller om rättigheter. De får pengar för att inte göra ett skit. Näe, där måste jag faktiskt säga att Reinfeldt har haft sina poänger. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Klart vi ska ha bidrag för de som behöver, men det ställs alldeles för låga krav på somliga individer idag.

Och för övrigt tycker jag bara att ordet "rättighet" borde vara strängeligen förbjudet när man pratar om pengar som samhället delar ut. Det borde tas emot med tacksamhet och inte alls ses som en självklarhet.

(Och Natta, ta det inte personligt. Jag menar inte att just Du är lat)

3 kommentarer:

Keeya sa...

Oh ja det är så sant det du skriver! Jag är djupt tacksam att jag har möjligheten att vara hemma med mitt barn. Det är inte många i världen som har fast de betalar skatt. Helt underbart att vi får det.

Emelie sa...

Sant och klokt talat!

Karin sa...

spanks tjejor!

Keeya, jag känner som du jag är också tacksam för det. Men så har vi båda knegat som fan i massor av år innan också....