2010-09-29

Lova 7 månader.

Jag lovade ju att skriva lite om vad som händer och sker med Lova. Igår blev lillsnörpan 7 månader vilket hon passade på att fira med att nästan knäcka krypkoden. Som ni ser i filmklippet i föregående inlägg så kommer hon upp i krypposition. Hon klarar ibland att ta något krypsteg framåt, men det är svårt att hålla reda på alla armar och ben så det slutar oftast med ett magplask. Men hon är en jäkel på att åla runt runt och fram och tillbaka. Mest bakåt dock.

För någon vecka sedan satte jag henne i matstolen för att jag skulle diska. Men så fick hon tag i en penna, så jag la den längre bort. När jag några sekunder senare vänder mig om så har hon pennan i handen igen. Skumt. I helgen upptäckte vi att hon hade lärt sig den lilla manövern att ställa sig på fotstödet så att hon kunde nå längre. Stå i stol verkar farligt så vi sänkte genast fotplattan. Tack Stokke för din perfekta barnstol. Och tack babyproffsen får jag väl säga.

Annars märks en tydlig förbättring i kroppskontroll, kan häva sig upp när hon i sittande ställning lutat sig lite för mycket åt nåt håll. Jag vågar numera lämna rummet när hon sitter och dessutom utan att bulla upp med ett täckae runt henne. Hon slänger sig aldrig bakåt. Resa sig och stå stadigt har hon gjort länge om vi håller henne i händerna. Med gåbordet går hon allt mer istället för att sparka sig fram. Och hon börjar nog snart resa sig mot möbler. Dags att börja babysafea på allvar alltså!

Tidigare har hon inte gillat att bada och när vi för ett par veckor sedan började bada henne i stora badkaret var det en skräckupplevelse. Men Andreas köpte hem en badanka och så var den saken biff. Nu gillar hon för första gången att bada och hon skjuter emellanåt iväg små krystade skrattsalvor i badkaret.

Äter gör hon duktigt och följer sina vikt- och längdkurvor galant. Hon gillar den mesta maten, men föredrar hemlagat och ratar pulvervälling. Majskrokar är kalas och hon kan nästan hantera flaska/mugg själv. Dessutom har vi småprovat att hon fått hålla i egen sked och äta. Går bra. Ibland. Oftast inte.

När vi imorse gav oss ut i ett väder på 4 grader fick Lova premiäranvända 
de fina ytterkläderna hon fått av Tom och Carina. Riktigt sött.

1 kommentar:

Keeya sa...

Så duktig hon är :D Och som du vet så tycker jag att hon är väldigt söt. Puss