2010-09-30

Mer om BDSM-fallet. Svar på tal till Wennstam.

Jag började denna dagen med att läsa Katarina Wennstams debattartikel i Aftonbladet om det uppmärksammade BDSM-fallet som jag skrev om nyligen. Och jag började dagen med att gå i taket


Katarina Wennstram har skrivit bra böcker med mycket fakta om olika våldtäktsfall i Sverige. Jag har läst hennes båda böcker och gillar dem skarpt. Men det är klart att efter några års arbete med våldtäkter triggas nog känslorna igång på en gång.


Wennstam skriver "Mannen lyckades på en internetsajt få tag på en ung, trasig tjej med självskadebeteende och övertala henne att ställa upp på att vara hans sexslav."


Enligt alla andra artiklar jag kunnat läsa om fallet så var det tjejen som tog kontakt med killen och att sjävskadebeteendet hade inträffat flera år tidigare. Men det är klart, Wennstam kanske satt med under rättegången och vet mer? Det framkommer inte.
Wennstam fortsätter "Efter mötet med den uppenbart störde mannen har kvinnan vårdats för både fysiska och psykiska skador och hon klarade inte ens av att delta under rättens förhandlingar."


Uppenbart störde mannen? Menar Wennstam att BDSM är en störning? I så fall kanske vi även ska ta tillbaka Transvestism”, ”Fetischism” och ”Sadomasochism” i klassifikationsregistret DCI-10? Och till och med homosexualitet för den delen. RFSU vill att även BDSM ska tas bort ur registret då det snarare är en läggning än en störning.


Hon skriver vidare att tjejen senare fått psykisk och fysisk vård efteråt. Det har inte heller framkommit någon annanstans och jag undrar åter igen varifrån Wennstam får sina uppgifter.


Det är klart att man kan se hela fallet ur ett moraliskt perspektiv, vilket säkert de flesta gör. Och därför kommer Wennstam nu få applåder för sin debattartikel. Jag kan också vara moralisk och kritisk till att en 32-åring  slår en 16-åring sönder. Men ska vi kriminalisera sexuellt umgänge vid för stor åldersskillnad? Ska BDSM vara olagligt under en viss ålder (vilket jag anser är inskränkande av den egna sexuella utvecklingen). Kan man säga att en 16-åring är för ung för den här typen av sex? Kan man då också säga att en 16-åring inte vet om att han eller hon är homosexuell? Och åter igen: Hade detta varit ett rättsärende om tjejen var 32 år, eller om killen var den undergivna här?


Jag menar inte att sexlagen i dagsläget är optimal på något vis. Jag vill bara påvisa att det finns många andra faktorer här än åldersskillnad och psykiskt förflutet. Dessutom vill jag även påminna om att tjejer inte alltid är offer, även om vi tar på oss offerskjortorna så fort det passar och är till vår fördel.


Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, men jag tror att jag nu fått fram tillräckligt. Wennstam tycks ha oerhört dålig koll på vad BDSM innebär och bör kanske läsa andra böcker om sexualitet.

Inga kommentarer: