2010-09-25

Sluta gnäll och börja jobba för fan.

Linda Skugge har satt ord på mina tankar om jobb och ungdomsarbetslösheten. Jag är som hon: Har alltid haft jobb, haft alla möjliga jobb och aldrig varit arbetslös. Jag har städat på somrar. Jag har klippt gräs när jag var riktigt ung. Jag har jobbat i blomsterbutik. Hemtjänst som vårdbiträde under min utbildning. Fritids. Dagis. Och en massa andra ställen. Kneg helt enkelt, utan vare sig hög lön eller rosa skimmer. Det kanske faktiskt handlar om att våga ta i och sluta tro att man är bättre än någon annan (dvs inte kunna ta jobb på donken för att man har en tro om att man är bättre än så). Men om du inte får något annat jobb så kanske du helt enkelt inte är bättre än så?
Håller med Skugge helt om att folk ska sluta klaga på politiker och att det är upp till dem att skaffa fram jobb. Lär er jobba, svälj er stolthet och se er själva med öppna ögon. De flesta är medelmåttor med jobb därefter. Alla kan inte ha bäst jobb, framför allt om man inte ens orkar utbilda sig.
Och vill man inte ha ett skitjobb, då får man kanske anstränga sig lite och plugga.

Jag är fruktansvärt trött på folk som tror att de är bättre, som sätter sig på höga hästar och som skyller allt på alla andra. Rannsaka dig själv istället.

Dagens känsla: Seg
Dagens lärdom: När man inte har legitimation med sig, så vill Systembolagstanten naturligtvis se den. 

5 kommentarer:

Keeya sa...

Ja där satte du den! Speciellt sista stycket!

Ninna sa...

Mycket bra skrivet :)

Karin sa...

Tack ska ni ha flickor.

Anonym sa...

Jag har också haft alla möjliga sk skitjobb. Servitris, städerska, vikarie på skolor... Jag har flera högskoleutbildade vänner som BARA söker jobb "inom det man utbildat sig till". Vill bara spy på dem.

Karin sa...

Ja min sambo är högskoleutbildad Grafisk formgivare och jobbar just nu på Babyproffsen... men han kan ju ändå se sig om efter drömjobben..