2010-11-15

Du väljer tanken.

Jag funderade en massa på det här med positivt och negativt tänkande idag när jag strosade i regnet och satt på pendeltåget. En del menar ju att man ska tänka positivt för då blir livet bra. Och det är nog sant. Nu tror jag förvisso inte att det räcker med att tänka "jag vill vara rik" eller "jag vill ha ett jobb" för så lätt är det inte i livet och ingenting är gratis.

Hela dagarna i våra liv är fyllda med val. Ost eller skinka på smörgåsen, att göra eller icke göra och så vidare. Men kanske mest av allt så har vi valet att välja hur vi vill se på saker. När jag promenerade den ganska gråa trista promenaden till stationen, som idag dessutom innehöll kallt novemberregn så funderade jag över mina val i situationen. Jag kunde välja att tänka negativt, eller se det som en ganska mysig höstpromenad. Jag hade ju trots allt en varm jacka, kängor och en stor mysig luva på jackan. När jag närmade min destination var en lång rulltrappa trasig. Jag kunde välja att sucka inombords, eller helt enkelt se det som positivt. Eller inte bry mig alls över de extra stegen. Eller ta hissen. På vägen hem väntade ytterligare en promenad, och jag var ju redan blöt. Men målet var ju att komma hem till min familj där sambon hade fixat lunch. Gissa vad jag valde att fokusera tankarna på.

Jag tror att om man börjar att se till de små sakerna och välja den positiva tanken, så kommer livet bli så mycket roligare. En surtant eller surgubbe missar så mycket roligt, inte minst för att kompisar förmodligen inte orkar umgås så mycket med någon som mest sprider negativ energi.

Jag tror inte att jag tror på ödet. Eller någon Gud. Men jag tror att det spelar roll hur vi tänker och vad vi gör. Så när livet ger dig citroner - gör lemonad.

Karma, och allt det där.

/En optimistisk realist.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Så sant talat, är fast övertygad om att från allt negativt, från små saker till stora tragedier, finns möjlighet att ta lärdom. Allt är inte rättvist alla gånger, så man får göra det bästa av det! Klok du är Karin!

Birgitta sa...

En bra reflektion Karin. Livet blir inte bättre av att tänka negativa tankar. Vi människor mår säkert bättre av att vara glada, ett gott skratt förlänger livet, som det heter.