2011-01-08

BF och kön.

En intressant diskussion om vad man ska kalla barns könsorgan kan ni läsa hos LIWet och vardagen. Även kommentarerna är läsvärda. Själv tycker jag det är riktigt riktigt bra att RFSU slog fast att det är Snippa som gäller för flickor, då flickors könsorgan alltid varit svårt att benämna och folk har haft de mest påhittiga ord. Snippa, ja vissa tycker det är illa att det är en omskrivning av pojkarnas Snopp, men själv tycker jag att det finns en tydlighet i det, som dessutom är väldigt passande för barn. Och så tycker jag det är rätt sött. Jag har väldigt svårt för folk som kallar deras döttrars kön för kussimurra, framstjärt (DET om något är väl att stigmatisera?), mus och allt vad det är.

Nu kan jag förstå om rubriken förvirrar. Jag fick just motsvarigheten till FöräldraFritt, dvs BarnFritt för ett par timmar. Gött att kunna städa utan att ha någon som bokstavligt talat drar i byxorna på mig. Eller så ska jag bara vräka ner mig i soffan och bara slötitta på tv.

2 kommentarer:

Liw sa...

Jag hoppas verkligen inte att det upplevs som att jag motarbetar ordet Snippa, däremot är diskussionen och inlägget ett sätt för mig att arbeta med mina motstridiga känslor inför just ordet snippa.
Håller med dig kring framstjärt, så länge det inte blir vad Mait kallar sitt kön är jag nöjd.

Jag skulle passa på att slöa i soffan, städa kan man göra en annan dag ;-)

Liw sa...

nu är det dags för mig att slappa, med en skål apelsiner ;-)

bTW det kommer en tillbaka länk till ditt inlägg under kvällen. Okej?