2011-01-30

Hur gör ni med föräldradagarna?

För min del är det självklart att Andreas ska vara hemma en period också, även om jag hade kunnat vara helt egoistisk och plocka ut alla dagar som jag kan, själv. Rent ekonomiskt vinner vi väl i och för sig på att jag jobbar, inte minst nu när jag fick en minst sagt trevlig lön, men pengarna känns rätt oviktiga i relation till Lovas småbarnsår.

Jag har redan mött fördomar för att jag själv börjar jobba och låter Andreas vara hemma. Jag har rätt ut fått höra att det inte passar sig att mannen är hemma. Märkligt. Förlegade tankegångar enligt mig.

Hur tänker ni?

Dagens lärdom: Det är dumt att bokstavligt talat springa om varandra och missa att kommunicera. 
Dagens känsla: Var ska vi börja?

6 kommentarer:

Marie sa...

Konstigt. Nog tycker jag att jag hör tvärt om, att det uppmuntras från alla håll och kanter att pappan är hemma, helst lika mycket som mamman. Det är väl drömscenariot i en perfekt värld.

Vi har fått anpassa oss efter min skola helt enkelt. Jag är hemma tills jag får börja om igen, det vill säga ett år efter jag slutat. John får vara hemma drygt två månader i vår med Ellie, precis som han var med Vincent.

För oss blir det en rejäl ekonomisk smäll när han går på föräldraledighet och jag blir student, men vi överlever.

Tezz sa...

Vad är det här för människor som tycker att det är fel att du jobbar o låter Andreas vara hemma??

Keeya sa...

Jag börjar bara skratta för sådana kommentarer är bara för idiotiska! Men lite förvånad är jag ändå med tanke på att du ändå har varit hemma mycket. Vad jag har märkt är att folk blir sura mer på om man går för "tidigt" tillbaka. Vad nu det är? Anders skal iaf vara hemma från och med september. Han hade nog varit tidigare men jag ville få vara hemma sommaren ;) Puss

Ninna sa...

Jag hade önskat att min man kunde varit hemma mer med barnen, men nu var vi tvungna att lägga upp det som så, eftersom jag var arbeslös och Mattias var den som tjänade mest så var han inte heller hemma utan fick vara den som ständigt jobbade för att vi dessutom skulle kunna bo kvar i huset. Ibland får man göra sina val och jag vet dessutom att min man inte heller ville vara hemma med barnen då han hellre arbetade. Men att folk slänger ur sig såna kommentarer är bara löjligt. Var o en gör som dom anser vara bäst för just dem. Men jag kan tycka att männen absolut borde vara hemma mer med sina barn under småbarnsåren. För det är faktiskt inget fel i att det är jämnare fördelat :)

Sara sa...

Jag vill verkligen att Henrik ska vara hemma med bebisen, som nu snart kommer komma. Men då jag inte är fastanställd och Henrik har ett jobb som han tjänar väldigt bra på, så har vi bestämt som så att jag är hemma. Men han kommer absolut ta ut föräldraledigt då han inte har mycket att göra på jobbet. Bättre det än att han sitter på jobbet och rullar tumme.
Jätte grattis till ditt jobb :-D

Liw sa...

Jag skrev ju om Martina Thun och hur jagblev bemött när jag började jobba extra. Jag blev både arg, ledsen och förvånad över det bemötandet, trodde vi hade kommit längre...
Jag hade gärna delat med mig mer av Maits dagar ( har iofs alla M´s dagar kvar typ 200) men nu när det blir en till bebis blir jag bara hemma över sommaren så får M ta den "smällen" och vara hemma med två till hösten och 1,5 år sen.