2011-06-26

Midsommarafton 2011.

Ja vi började dagen på Skansen där en massa folk anslöt. Det dukades upp en rejäl picknick med kokt färskpotatis, massa sillar, ägghalvor, skinkor och laxar och fan och hans moster också. Vi åt till vi nästan sprack och snapsarna försvann. För att enkelt summera snapsandet så kan jag skvallra om att ju äldre - desto fler rann ner. Vilket följaktligen ledde till inte allt för nyktra seniorer och ett tag kändes det som  att ha tonårsbarn. Vi kollade midsommarstångresning och hörde Svensk folkmusik. Vi hörde kurdisk musik, vilket jag kände mig skeptiskt till. Inte musiken i sig, men det känns som att den svenskaste av dagar vill jag gärna ha svenskt, så kan jag lyssna på annat de övriga 364 dagarna om året. Fast det känns ju lite typiskt svenskt ändå, att försöka tillgodo se hela världen.

Vi hängde självklart en skvätt på Galejan där Lova skakade loss till äkta dansband som hette pampers enligt min far. Hon fick testa karusell och vi vann inget på chokladhjulen. Vi slukade mjukglass och barnen fick varmkorv.

Dagen avslutades hemma hos Veronica och Micke i deras nya radhus i Sollentuna. Där bjöds vi på supermumsigt grillat och åt fantastisk dessert.

Vädret var långt ifrån lika varmt som förra året. Då var dagen för varm och kvällen/natten underbar. I år var vädret perfekt på dagen, kring tjugo grader och skapligt soligt. Vid tiotiden på kvällen blev det dock läge att dra oss in i värmen.

Summa summarum: Bra midsommar, helt enkelt.

Inga kommentarer: