2011-07-07

Inskrivning på MVC.

Idag har jag varit på inskrivning på MVC. Jag valde samma barnmorska som sist för trots att jag bara gick hos henne ett par gånger i och med att vi bodde i Skåne innan, så gjorde hon ett bra intryck. Självklart visade det sig att hon ska sluta så att jag nästa gång får träffa någon okänd.
Den här graviditeten innebär betydligt färre besök hos barnmorskan. Ultraljudet blir om några veckor och jag valde att gå till Ultragyn på Odenplan, där vi gjorde vårt sjätte och sista (och trevligaste) ultraljud förra gången. Som förlossningsklinik valde jag BB Stockholm. Inte för att jag hade behövt välja redan idag, men valet var rätt självklart.
Barnmorskan tog blodprover på mig. Hon blev nervös och fick sticka två gånger trots att jag har motorvägar till kärl i armarna. Det blev lite blodbad och jag skrattade. Jag fick lämna urinprov som inte visade något och cellprover som jag får svar på om en massa veckor. Blodsockret visade 5.1 mmol/l trots att jag just käkat en glass (hurra!) och jag fick veta att jag kommer slippa göra glukosbelastning den här gången (hurra!). Hb låg på 126 g/l, vilket ger utrymme för både bebisbygge och lite åderlåtning. Förra gången blödde jag 1100 ml under förlossningen och hade ett Hb på 110 g/l två dagar senare. Inte illa pinkat.
Jag fick information om Nupp-test och jag sa vänligt men bestämt att jag inte är ett dugg intresserad för jag vill inte hamna i en massa etiska dilemman och jobbiga vetskaper. Jag gjorde inte det förra gången heller.
Det hela kändes hur som helst väldigt bekant och som att det bara var några veckor sedan jag var där sist.

1 kommentar:

Marie sa...

Haha, det är så roligt att höra att ni får välja allt där nere. Här får vi från och med för ett tag sedan välja vilken vårdcentral vi vill gå till och den jag valt är liten och har bara två barnmorskor, en på MVC och en på BVC (som egentligen är samma sak på det här lilla stället). Och sjukhus, ja, det finns bara ett att välja på och där får du vara gravid i 43 fulla veckor om du har osis. :)

Gud vad kul det är att ha en ny graviditet att följa!