2011-09-11

Vårt lilla bröllop, del 4. Middagen.

Igår var alltså våra absolut närmaste vänner här. Vi hade sedan länge bestämt oss att ha en oerhört enkel höstmiddag, bestående av soppor och hembakat bröd. Bara för att gå emot allt snobberi med hummer och oxfilé. Kvällen var väldigt lyckad och ett par fina tal hölls för oss. Vi rördes till tårar och vi skrattade och hade hetsiga diskussioner, precis så som vi alltid gör!

 Antika kristallglas.
 Ikeasked och Ikeaservett.
 En salig blandning av gammalt och Ikea. Och linneduk.

Meny

Förrätt: Fulskumpa och krustader med kantarellstuvning respektive stenbitsrom, creme fraiche och rödlök.

Varmrätt 1: Potatis och purjolökssoppa med fetaost och den finaste rapsoljan.
Varmrätt 2: Gulaschsoppa som serverades med creme fraiche, kummin och persilja.
Jag hade bakat två sorters bröd till och det dracks Sigtunaöl, fulöl, rött eller vitt vin till. 
För barnet blev det mjölk.

Dessert: Cupcakes fyllda med äpple- och kanelkompott på egengjort äppelmos. 
Topping av vaniljsmörkräm och kanel.

Det verkade som att maten uppskattades.






Några av de fantastiska vännerna, här i slutspurten av kaffe och avec. 

Jag måste bara bjuda på ett utdrag från Marias fantastiska tal som hon skrivit på rim. Av olika anledningar kräver talet lite censur. ;)

" (...) 2009 var jag o hälsade på dig i Skåne
Vi hade en jätterolig helg o när jag åkte därifrån tänte jag ´Hon måste vara kär, hon beter sig ju som en fåne´.

Allt var precis som rosa sockervadd, sött , sött och mycket kladd.
Ett exempel är när vi åkte till Milano o bodde på lyxhotell
Så mycket som vi pratade om Andreas o Crille kunde vi lika gärna bott på motel!

Du bodde i Skåne och dejtade en norrlänning
Vi alla undrade hur det skulle gå, vi väntade med spänning.

Hur det gick?

Andreas flyttade ner o Maria var inte Karins no1 mer.

Även om jag hamnade längre ner på listan
så gillar jag dig Andreas o vill inte längre stoppa dig i kistan

Från singel till förälder o gift på bara något år.
Nu med gullig man, söta Lova o barn no 2 som ni snart får. 

Skål!"

Tack kära, kära bästaste av vänner.

Inga kommentarer: