2011-11-29

Ultraljud nr 2.

Idag var vi på Ultragyn på Odenplan för vårt andra ultraljud. Förra gången vi väntade barn tror jag vi gjorde ul sex gånger. I Skåne, där vi bodde större delen av förra graviditeten, gör man tillväxtkontroll på alla i vecka 32. Det gör man inte här, vilket till och med barnmorskorna tycker är konstigt. Det borde kunna minska komplikationer om man vet att ett barn förväntas vara stort eller litet.
Lova var beräknad att väga 4200 gram vid BF. Hon föddes fem dagar över tiden och vägde 4300, så det var ju väldigt adekvata mätningar.
Den här gången sa jag vid skrivningen på MVC att jag ville ha tillväxtkontroll. Andra barnet brukar bli större, men om det legat över medel så kan de istället närma sig genomsnittet. Hur som helst så kan det vara bra att veta åt vilket håll det lutar åt.
Enligt dagens ultraljud beräknas Pytteplutt bli en riktig medelbebis. Ca 3700 gram, 68 gram över medel.
Det känns bra.

3 kommentarer:

Marie sa...

Oj, sex ultraljud, det var värst! Bra jobbat! Jag lyckades skrapa ihop tre med Vincent varav ett var på grund av lågt liggande moderkaka och ett annat på grund av överburenhet.

Och fan vilka karlar vi har! :D

MammanC sa...

Oj, så många UL- vilken lyx att få hälsa på bebisen så många gånger :)
Kram
BloggMamma- en humorblogg om BloggMammor o Mammaliv

carolina - med Lo:s syskon i magen sa...

Jag har gjort många UL också, på grund av olika anledningar, tycker det är skönt!
Jag fick göra TUL eftersom magen var så liten, men dom beräknade Lo till 3500 gr. Dock vägde hon 2800 när hon kom ut, så jag vet inte om jag litar på det där ;-)

Ska bli spännande att se vad denna skrutt kommer väga =)