2011-12-28

Mellistips!

Vi insåg nyligen att Lova gillar filmjölk, då de tydligen får det till mellis på dagis ibland. Det har inte blivit av att vi introducerat det tidigare, dels för att vi sällan äter det själva men också för att hon ju inte tålde komjölksprotein. Idag gick vi i all fall och handlade och stod och valde mellan en uppsjö olika sorters flingor. Det vi upptäckte var att nästan alla innehåller massor av socker! Förvisso kan man ju göra egen musli, men det vore skönt om det fanns något vettigt alternativ i butikerna.

Har ni några tips?

4 kommentarer:

Marie sa...

Jag gör egen lyx-musli till mig och John och ungarna får äta Ica Basic fruktmusli. Schysst morsa! Men den innehåller russin och det gillar barna.

Anonym sa...

Jag har lärt mig att i stort sett allt innehåller socker, men vi har hållt oss till de sorter som innehåller minst (vad jag kunnat hitta) som havrepuffar.
Nyligen fick hon dock en ny favorit Axas f-musli med jordgubb och quinoa. Den innehåller visserligen lite socker, men även en hel del andra nyttigheter som jag tycker väger upp för sockerinnehållet (till skillnad från cornflakes som känns lite som hö).
Tror faktiskt att vissa varianter av Cheerios faktiskt ocskå är rätt sockersnåla

Nelin - stolt hårunderaming! sa...

Det finns ju GI-müsli, typ Pauluns, som jag gissar är i stort sett sockerfri.

Micaela sa...

På ica maxi ( i nacka iallafall) kan man göra sin egen musli med allt från flingor till äppelbitar=)