2012-02-16

Blodtryck, blodprover och skuttande äggstockar.

Igår besökte jag och Nils två av mina arbetsplatser. Eller ja, "huvudkontoret" och det stället där jag har mitt PAS-skap. Nils blev klappad på och gosad med och fick ett antal äggstockar att skutta. Han fick agera vårdbebis så att tanterna och farbröderna fick beundra och jag fick säga hej till saknade arbetskompisar och framför allt patienter. Min huvudsakliga anledning till mina besök var att få mitt blodtryck mätt, för jag var inte så sugen på att gå till vårdcentralen med hoppande bakterier i väntrummet med en nyfödd. Och om blodtrycket inte skulle vara högt så skulle det ju vara 200 kronor åt helvete liksom.

Men blodtrycket var naturligtvis fortfarande högt. Så idag har vi suttit i ett väntrum med hoppande bakterier, trots att jag bokade tid för att slippa öppen mottagning. Där fick vi sitta länge, men till slut fick jag beskedet om att jag ska ta blodtrycket en gång i veckan i några veckor. Läkaren (som varit min chef en gång) trodde inte att min huvudvärk beror på trycket, utan tydligen kan man få migrän efter förlossning om man haft migräntendeser förut. Jag har haft migrän ungefär två gånger tidigare i mitt liv så det är väl "tendens". Någon migränmedicin fick jag inte nu nuläget, men doktorn trodde precis som jag att trycket kanske fortsätter hålla sig lite högt eftersom jag inte kunnat röra mig på flera månader på grund av foglossning och nu på grund av hissavsaknad.

Och så ska jag ta massa prover som uppföljning av b12 och folatbrist under graviditeten, men det orkade jag inte idag.

Så var det med det.

Inga kommentarer: