2012-02-21

Vad kan förskolan kräva av oss och vice versa?

På Lovas dagis sover barnen utomhus i vagnar, liksom på de flesta andra förskolor. Det ska visst minska risken för infektioner, vilket ibland känns som ren bullcrap när hon är sjukt konstant i perioder. Hur som helst. Vi har vår stora vagn där för den är bäst att sova i. I höstas när jag hade foglossning blev det dock ohållbart för mig att kånka 15-kilosvagnen ut och in ur bilen och vi fick på nåder ha vagnen kvar i deras förråd där de "inte har plats för det är fullt" eller enligt mig bara är jävligt ostrukterat.

Nu har jag blivit tillsagd att vi måste ta hem vagnen. Jag försöker förklara att jag har för avsikt att lämna den omiljövänliga bilen hemma och promenera, men att jag inte har en chans att gå dit med två vagnar. De svarar bara att de inte har plats. Så det krävs alltså att man är bilburen? Tanken är dessutom att Andreas ska börja vara föräldraledig snart ett par dagar i veckan, och han har inget körkort, så hur ska han gör? Ta bussen med två vagnar? Visst, babybjörnen i all ära, men det funkar inte alltid. Dessutom kan ju bilen gå sönder eller vi kunde ju lika inte ha någon bil.

Jag tycker att dagis kräver en hel massa saker hela tiden (fick bla mail om att alla barnen behövde någon form av inneskor, vilket vi givetvis skyndade i väg och köpte. Och som de sedan aldrig använt). Men vad kan vi kräva tillbaka? Kan vi kräva att de, om vi inte får ha kvar vagnen där, får låta Lova sova inomhus?

Hur skulle ni gjort? Vad är rimligt att kräva från deras respektive vårt håll?

11 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen det där. Att barnen ska ha kläder som sen slarvades bort eller inte användes. Märkta kläder som försvann eller låg i lådan "omärkta kläder". Har sett tomma barnvagnar som stått ute och blivit dyblöta för det inte funnits tak. Dagis kan hålla med barnvagnar eller "bygga" nåt som barnen kan sova i eller så får de sova i ett rum med öppet fönster.(En kollega bodde utanför ett dagis där barnen sov i vagnar- flera ggr fick hon ringa dagis och säga att ett barn låg och grät.) För att hålla bakterier borta lär det räcka med regelbundna vädringar på 20 min+ tvätta leksaker tex. Jag tvingade dagis att inför pappershanddukar istf frotté.Vi hade föräldrakoperativt och kunde påverka en del.

4barnsmamman sa...

det låter underligt i mina öron att NI ska stå för vagn som hon ska sova i utomhus?
på våra barns fsk så har de byggt ett vindskydd där alla barnen sover bredvid varandra på rad ....
Innan dess sov de i fsk'ans egna tvillingvagnar.....

Tycker absolut att ni kan kräva att antingen ska vagnen vara kvar där - eller så får Lova sova inomhus.

Tycker INTE det är nödvändigt att ni ska behöva vända ut och in på er själva för att de ska krångla och kräva en massa ,....

Alfva sa...

Jag tycker inte att det är rimligt att ni ska behöva avlägsna vagnen varje dag om den används för sovning. Det låter faktiskt helt galet.

Men på de flesta förskolor? Nej du... Inte här i alla fall. Jag vet en förskola här i området (av 10) som de sover ute på - övriga sover inomhus.

Och visst tusan var hon mindre sjuk när hon sov utomhus hos dagmamman tidigare, men där var ju färre barn att smittas av också.

Sv: Haha, åsikter måste man ha om allt. Speciellt andras barn. Och facebook verkar bra för sånt! Det var alltså ersättning som hon åt 90 ml av.. ;) Välling hade hon inte börjat med då...

ida-maria, mammablogg från Nacka med BF 22/4 sa...

Jag har ju jobbat en kort sväng på förskola....

Personligen tycker jag att de ställer alldeles för höga krav. Jag tycker de kan komma med ÖNSKEMÅL om hur de vill ha det men kan inte ni lösa detta så får man komma med en kompremiss. Kan ni inte lösa vagnfrågan så får ni ställa ett motkrav att Lova måste få sova inomhus. Punkt.

Det står väl inte i några papper som ni har skrivit under att barnen MÅSTE sova utomhus?

Skriv ett argt brev som ni skickar till avdelningsansvarig, förskolechefen SAMT kommunen. Lite hot funkar ofta har jag märkt;)

Oooo nu går jag igång lite på detta känner jag!

Obzerver sa...

Om förskolan låter barnen sova ute så är det väl upp till förskolan att se till så att det finns barnvagn att sova i? Kan dom inte förse er med en vagn så måste barnet få sova inomhus. Står ingenstans att det är ett krav att du har en barnvag när du ansöker om plats för ditt barn på förskola.
Så säg till att ditt barn ska sova inomhus! Lycka till!

jenny sa...

Om de har som krav att alla ska sova ute så får de ju vara tillmötesgående! Funkar ju inte att kräva att ni ska släpa vagnen fram och tillbaka. Låter galet.
Min kompis fsk har byggt en friggebod till vagnarna som barnen sover i.
På mitt jobb sover barnen inne så jag har igen egen erfarenhet..
Lycka till!

sofia sa...

Sover hon i den ska bör ni ju ha rätten till att ni får ha den där hela tiden. eftersom det faktiskt används dagligen på dagis.

På mitt dagis jobb sover ju alla inne så jag vet inte hur d gäller med ute , men jag vet iaf att vagnar ska få stå kvar om d så behövs , för det kan den även göra på vårat dagis som inte är ett sånt dagis!

hoppas det löser dig

sofia sa...

D låter bra. vilket dagis går hon på?

jenny sa...

Ang. byxorna så är det ett reafynd från när Astrid var liten. Tror de kostade typ 20pix på kappahl..
Har inte köpt något nytt till Alfred eftersom man har från när Astrid var bebis. Men det har varit svårt ibland för bebiskläder är ju så söta.

sofia sa...

jaha men då går hon ju typ där vi bor då =)
Bor ni oxå i närheten av dagiset?

sofia sa...

jaha oj d blir en bit att gå då =)
ibland går vi dit , inte alls ofta. inte alls någon "kändis" där. har följt med grannarna några få gånger bara hehe