2008-01-11

Nyårskrönika.

Äntligen har jag skaffat en riktigare blogg. Som det står i min beskrivning har jag skrivit nästan 1000 bloggar tidigare, dock på andra ställen som aldrig känts riktigt bra. Det har varit lunarstorm.se, helgon.net, msn space och vid något riktigt svagt ögonblick även på PA om jag inte missminner mig. Säkert på andra ställen också.

Jag har i flera år skrivit nyårskrönikor, ett skönt sätt att summera föregående år och inse att det faktiskt har hänt mer i livet än jag tror. Så.... det här var mitt 2007:

Året började med nyårsfirande hos en av mina betydligt äldre tjejkompisar. Pensionärskompisarna som jag kallar dem, då de närmar sig 40....... Vi var 3 par som åt middag, sjöng singstar, drack lite för mycket och skålade in det nya året med troligtvis systembolagets billigaste skumpa. 3 par var vi.... alla 6 personer är vid nästa nyårsskifte singlar.

Nåhej, i januari tog jag kandidatexamen och fick min brosch, men jobben var svåra att roffa åt sig. Jobbade lite på mitt gamla jobb, dock uppgraderad från undersköterska till sjuksköterska. Däremellan lekte jag mest med Mike.

Min relation med A var inte mycket att hänga i julgranen, han var i slutet av sin FN-mission och vi hade absolut inget att prata om. Telefonsamtalen kom allt glesare och det blev tystare i luren. Ett 4-årigt förhållande med den perfekta pojkvännen kastar nog ingen i sjön så jag hade is i magen och hoppades att allt skulle bli fina fisken när han roterade hem och fick komma tillbaka till vardagen i Sverige. Klart likgiltigheten skulle försvinna, klart det skulle bli skönt att inte vara ensam igen....... vem försökte jag lura? Ensamheten var fantastisk skön, jag älskar att ha friheten att göra vad jag vill, när jag vill. Hur som helst, förhållandet började blomstra ikapp med vårens blommor och jag fick ett heltidsjobb.

Sommaren kom och gick, utan både bra väder och semester. Fast några obligatoriska dagar på Öland blev det ändå med flickorna. 7 tjejer, 3 proppfulla bilar, 1 sexmannatält och ett knulltält. Det var faktiskt inte jättelyckat, lite för mycket gnäll för min smak. Tack gode gud att piff och puff stog på dansgolvet en kväll och räddade min semester. Piff, Fidde eller Fredrik som han också kallas, har kommit att bli en person som betyder oerhört mycket för mig.

I september tog jag och A semester och drog till Bulgarien. Det var det värsta skit jag varit med om. För att underhålla oss ändå, trots dåligt väder, dålig service, allmänt skabb och galna priser, så satte vi betyg på tjejrumpor och gick på strippklubbar. Det funkade.

Det blomstrande förhållandet började åter landa i galen tristess när hösten kom, samtidigt som jag ledsnade på att slita arslet av mig för en lön som knappt ger mig pengar till mjölk. Det var inte första gången jag tvekade på förhållandet, så jag bestämde mig rätt snabbt den här gången för att lägga ner. Trött på allt vuxenliv och hänsynstagande blev jag plötsligt singel. Jag har aldrig varit singel, jag vet inte hur man gör... kan någon ge mig boken "single for dummies"?. Och jobbet... ja istället för att skriva på vik för 8 månader till så skrev jag bara på till slutet av mars. Då drar jag till Norge.

Registrerade mig på Facebook den här hösten, massa gamla kontakter som hoppat upp.. vet inte riktigt vad det ska vara bra för, men jag antar att man ska vara som alla andra och ha facebook bara för att. Jag har dock Facebook att tacka för många trevliga stunder, eftersom jag hittade brorsans barndomsvän där. En oerhört het karl som jag diggar som tusan.

Nyårsafton 07/08 spenderades även den på parmiddag. Den här gången var jag dock den där medbjudna singeln och det var en ny erfarenhet. Jag kände bara Henke och Camilla, men Henkes beskrivning av folket som "Dawson´s creek" stämde rätt bra. Lägenheten, kläderna och hela tillställningen utstrålade för mycket pengar i relation med yrken/löner, och frågan är om personerna inte dykter upp i det där tv-programmet "Lyxfällan" inom kort. Vi var även på skabbfesten Arne, i en sunkig lägenhet hos en rocker.

Förra året hade jag två nyårslöften som löd.
*jag ska inte ta död på någon patienten för det vore en så dålig start på min karriär. CHECK.
*jag ska ta hand om mig själv bättre och äta och sova mer. veryvery inte check.

Årets nyårslöften då?
ja, eftersom jag inte lyckades ta hand om mig själv bättre så får väl det stå kvar......
men dessutom ska jag leva loppan i 180 och göra vad jag vill och vad jag känner för.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen dålig nyårskrönika. Ja, mycket har hänt detta året även om man inte ser det när man är mitt uppi!
Ta på dej Airbag och Bälte när du nu far fram i 240 km/h .. Önskar dej ett Spännande och Intressant och levande 2008
/m
Tack för att jag får ta del av dej o ditt liv trots min titel X-svärmor

Anonym sa...

Haha, skön läsning!

Emelie sa...

Du är bevakad ! :) /emelie

Anonym sa...

du utlovar brutal ärlighet, och du håller sannerligen vad du lovar!
/natty