2008-02-20

Grynets ordbajseri.

Jag har vid flertalet tillfällen fått höra att jag borde skriva en bok. De som klämmer på denna befängda åsikt är flera av mina bloggläsare (love you so mycket!!). Det är förvisso trevligt att få en sådan komplimang, det tyder sannolikt på att folk tycker att jag har någon slags förmåga att slänga hyffsat bra ord i någorlunda rätt ordning.. kanske till och med att substansen i mitt skrivande är något att hänga i julgranen, vad vet jag? Jag skriver vad jag tänker och det ytterst sällan jag korrekturläser mitt eget ordbajseri.
Skriva är kul. Att skriva ofta och kombinera det med en hel läsande gör att skrivandet hela tiden förbättras. Det kan jag se när jag jämför bloggar som är skrivna för några år sedan. Jag använder mycket slang och svordomar i bloggen, men det är ju inte direkt en högskoleuppsats det här. (Och på tal om det så kan jag informera att jag klämmer på en 40-sidor lång kandidatuppsats om fibromyalgi om någon, mot förmodan, skulle vara intresserad. Där utlovar jag garanterat torr och korrekt svenska och för att inte tala om ännu torrare och mer korrekt vetenskap).
Hur som helst. Grynet som författarinna. Ack ve och fasa. Vad skulle jag fylla massa sidor med? Samhällskritik? Oseriösa förslag liknande det ni kan läsa i bloggen "Krig och Kärlek"? En bok med mina tankar? Hujedamig, den boken skulle nog vinna något pris för minst sålda.

Krönikor däremot, det är något jag faktiskt skulle kunna tänka mig att fördriva tid med. Nackdelen är bara att som krönikör är man aldrig så anonym som jag trivs att vara. Vi får se, om aftonbladet slår mig en pling någon dag och ger mig ett jobb som krönikör, då ska jag åtminstone tänka över det. I den tidningen behöver ju journalisterna inte ens kunna stava, så why not?

Och förresten, om det nu ska finnas en chans att aftonbladet ens uppmärksammar mig, så får ni se till att hjälpa mig öka läsarantalet.


(Bevismaterial:
Anna - @hemma säger:
vet du KArin... du borde tamigfaaen skriva en bok... diggar din blogg sååå... 'Ler'

Tack som fan Anna.)

1 kommentar:

joaquin the great sa...

Det finns fler som gillar din blogg!! Keep on going.
Lovar att läsa din bok!!! Om jag får en gratis vill säga.......