2009-05-10

Favorit i repris..

En av mina favorittexter som jag presterade för något år sedan... här kommer den igen... bara för att jag tycker precis likadant fortfarande.

"Det finns alldeles för många sätt för oss att kommunicera med varandra idag. Vi interagerar på alla möjliga vis. Det finns verbal och icke-verbal kommunikation. Tyvärr använder vi oss alldelels för mycket av text, men även av konstiga spel. Vi är kryptiska, vi analyserar, vi misstolkar och missförstår. Som exemplet nedan.

Scenario:Tjej råkar glömma tandborste hos kille hon dejtar. Kille ringer tjej och är påtagligt nervös "eeeh eeeh du har eeh glömt (?) din tandborste här". Hoppsan hejsan, det var ett misstag, inte ett frieri.
Ett tag senare lämnar kille sin tandborste hos tjej. Tjej tänker "yay, det innebär att han v i l l komma hit igen". Frid och fröjd.....ett tag i alla fall! Till den dagen hans tandborste är borta. Hon vet på en gång att de aldrig kommer ses på samma sätt igen.

Allt för en jävla tandborste. Båda vet spelet egentligen, men ingen säger det högt. Var finns den brutala ärligheten i en tandborste?

Bloggar har också blivit en källa för misstolkningar och missförstånd. Ofta skriver folk kryptiskt och ger därför läsaren oerhört mycket utrymme för egna tolkningar. Kryptisk brutal ärlighet?
Det är svårt.
Att bara använda text som kommunikationsmedel innebär att vi endast använder 3% utav möjlig kommunikation. Vi tappar alltså 97% då vi inte hör röstläge och ser kroppspråket. Och idag mailar vi. Smsar. Och konverserar på msn. Kroniskt urvattnade konversationer alltså. Och till råga på allt är vi kryptiska.

Jag vet att ni gör som jag, ni analyserar och funderar. Skrev han puss, med eller utan punkt i det där sista smset? Skrev han bara kram? oj då. Skrev han tre eller sju punkter? Ingen använder väl fler än 3, om man kan sms-språk. Vad fan är sms-språk? Men oj, sa hon pusspuss innan hon lade på? Nu tror hon nog att ni ska köra all-in. Har han inte hört av sig än, fast det är tre dagar sedan ni sågs? Nehe, du gör inte samma sak då, för att inte verka lättflirtad?.

Tänk vad härlig världen kunde vara om alla bara var brutalt ärliga. Öga mot öga.

Jag fixar inte spel. Jag försöker stå för vad jag tycker, och fixar du inte min brutala ärlighet så är det din huvudvärk ".

Till Cathy och Robert: Tack. Börja om från början?

5 kommentarer:

Miss Alveriin sa...

Härligt med en ny start! :D

Robert sa...

fast det kom vi överens om via ett ypperligt medium kallat telefon för ett par dagar sedan?

Robert sa...

nah för lite kaffe här borta, men jag tycker det låter kalasbäst :)

Karin sa...

bra skit.:D

My sa...

Fin blogg du har! :)