2009-11-27

Dialekter.

Jag sitter som vanligt och slötittar på "Vem vet mest?". Jag och Andreas brukar väl halvbattla om vem som besitter mest onödiga kunskaper. Skitdetsamma, det jag ville ha sagt är bara att en av tanterna som är med är småländska. Det är väl trevligt för henne, men fy fan vilken ful dialekt det är. (Okej, förlåt Nimbz och Piff, er Växjödialekt är rent gullig så jag syftar inte på er!). Det här är utöver det vanliga. Blä.

Jag ska väl inte säga något kanske, jag pratar någon halvavdankad stockholmska med skånska "jaa" och "vadå?", med lite inblandade norrländska ord och uttryck. Och pratar jag med farfar så glider jag dessutom in på norska. Det är en salig blandning, men jag hoppas på bättring i framtiden då jag får jobba fram en bred stockholmska igen.

2 kommentarer:

Emelie sa...

haha, varenda gång vi träffas så är din dialekt faktiskt det första som jag tänker på. Du är super 08a! fast på ett bra vis.

Karin sa...

Men det var värre för ett år sen! ;)