2009-12-31

Mat

Det är intressant hur man förknippar maträtter med olika årtionden. Potatisgratäng med helstekt fläskfilé = 70-tal. Räkcoctail eller fyllda paprikor eller varför inte fylld avacadohalva hör väl 80-talet till? Sushi= 90-tal och och vad åt vi egentligen under 00-talet? Latten byttes i alla fall mot chailatte gjord på soya. Och åt inte alla bulgur, couscous och quinoa?

Årets nyårsmiddag blir ganska enkel, vi struntar till och med helt enkelt i förrätt.Vet inte om vi kan kalla det typiskt 00-igt, i så fall hade vi väl varit tvungna att ha pilgrimsmussla till förrätt? Mamma och pappa ska komma på middag, i en tom och delvis flyttstädad lägenhet. Vi ska tillaga en krämig risotto, en sådan där äkta med parmesan och annat gott, soltorkade tomater exempelvis. Och till det ska jag helsteka en stor fin bit kalvfilé som vi var iväg och köpte på saluhallen i Lund tidigare idag. Till efterrätt blir det en chokladkaka som innehåller tranbär, med en högst improviserad vit chokladmousse till.

Hade jag fått hade jag gladeligen druckit favoritvinet yellow tail till. Men det får de övriga göra istället. Jag är i alla fall glad att jag hittade ett helt alkoholfritt öl på systembolaget!

Dagens känsla: Denna nyårsafton går absolut inte göra till en tradition.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Under -00talet åt alla ute.

:)


Hoppas att det går bra för med möblering och den tokshopping som jag antar har hänt pga möbelbristen ^^

kram kram
ak

Karin sa...

Möbelbrist har det aldrig varit! Möblerna har hela tiden stått på shurgaard, så nu har vi snarare lite för mycket.. :P