2009-12-10

Välgörenhet.

Varför är folk i allmänhet extra givmilda runt jul? Jag tänker då på att vi ger mer pengar till välgörenhet. Är det för att stilla vårt dåliga samvete över det konsumtionssamhälle vi lever i, där vi köper julklappar till andra och får massa julklappar som vi egentligen inte vill ha? Självklart är det bra att ge bidrag, det är inte det jag menar, men det känns som hyckleri att vi blir extra snälla en månad om året. Förvisso är det enklare att skänka pengar runt jul, då insamlingar finns i varje hörn. Klart välgörenhetsorganistationerna spelar på att vi är lite extra blödiga runt jul.

Jag försöker hela tiden göra små saker för att folk ska kunna ha det bättre. Exempelvis föredrar jag att fika på Barista. Kanske är det också hyckleri att jag sitter och sippar onödig latte och för att stilla mitt samvete gör jag det på ett café som ger pengar till välgörenhet och bara har fairtrade- och kravmärkta produkter. Men det är ett skönt sätt att få fortsätta leva i min värld, i min kultur och samtidigt göra något gott av det. Förutom att fika ihjäl mig på Barista så köper vi så mycket fairtrade produkter som vi kan. Och jag vet inte hur många rosa-bandet-produkter vi köpt. Nu gillar jag ju rosa skarpt, så att betala ett par extra kronor för rosa disktrasor gör jag gladeligen av fler anledningar! Okej, det kostar mer... men som det är nu kan vi verkligen inte säga att vi inte har råd.

Igår skulle jag köpa julkort (jag vet att det är skit för miljön.... men ärligt talat så blir mormorar och gamla fastrar jädrigt glada så det får vara värt det!). Hur som helst så hittade jag UNICEFs julkort. Självfallet kostade det 5-6 gånger mer än vanliga julkort så jag tänkte strunta i det. Men va fan, om jag ändå ska slösa på miljön i en sådan egentligen onödig grej plus slösa en slant, då kan jag väl för tusan se till att några barn i afrika får rent vatten.

Jag tycker att vi i denna rika värld faktiskt ska ta vårt ansvar och hjälpa folk som har det svårt. Och inte bara göra det kring jul! Med handen på hjärtat, kan du säga att du inte har råd? Ett par kronor som skramlar i fickan kan lika väl hamna i bössa och du kommer inte märka någon skillnad när dagen är slut.

När Andreas fått jobb i Stockholm kommer vi att bli världsföräldrar eller faddrar.

Dagens känsla: Snart är det helg.

1 kommentar:

Patrik Appelquist sa...

Bra skrivet!

Ja självklart blir välgörenhetsorganisationer lite extra blödiga dessa tider runt jul. Och julen är väl ändå en tid då vi ska tänka på andra människor. Det är väl därför vi köper julklappar till varandra, egentligen? Tyvärr har det förlorat lite utav sin charm och istället blivit till något som många ser som ett tvång och stressmoment.

Fortsätt att hjälpa! Vill du stötta ett projekt utan "administrativa avgifter" (som de stora organisationerna väljer att kalla det så fint) och få se svart på vitt vad din gåva resulterade i så stöd http://www.Gatubarn.nu

Ha det så gott och god jul på dig.

//Patrik
Hundratusen och ett år -Välgörenhet för gatubarn på nätet
www.gatubarn.nu