2010-09-20

Val 2010.

Jag vill skriva ett vettigt inlägg om valresultatet. Vet inte riktigt om jag kan samla tankarna dock, så jag ska bjuda på lite bra citat från twitter igår.

jasontimbuktu 
Alla som inte röstade idag, förstår ni nu vad ni har bidragit till?


PaulinaJN 
RT @pallin: Hur blir det med Almedalsveckan nu - förlängs den med en SD-dag? Eller får de medeltidsveckan?#val2010


Jag: Dags för oss icke- rasister att engagera oss extra mycket framöver. För mänskliga rättigheter och allas lika värde.


docstero 
RT @nefalia: RT @hans_g @johnnychadda: PiratPartiet verkar ha försvunnit helt efter att Starcraft 2 släpptes


CanvisNous 
Sverige har fått cancer


messiahhallberg 
Jag känner med Mona. Vars största brist i slutändan var att hon var kvinna. #val2010


Jag: Är plötsligt FÖRBANNAT jävla glad över att ha flyttat från Skåne.#val2010

Jag: Jag är intresserad av statistik på utbildningsgraden bland SDs väljare. #val2010

pprovenzano 
Lund har Skånes högsta utbildningsnivå och lägst antal SD-anhängare. Bjuv har lägst utbildningsnivå och högst antal SD-anhängare. #val2010


Rebecka 
Är ni gulliga och rullar in den röda mattan när Jimmie Åkesson kommer.


tobiasa 

Undrar om SDs supportrar som sjöng "Jimmy Åkesson 
chalalala" vet att originaltexten är "there's a brown girl in
the ring, lalala" ? #val2010




Till slut vill jag bara säga: Det var över 90% av Sveriges befolkning som inte röstade på SD. Många av oss är för mänskliga rättigheter och allas lika värde. Det är dags att kavla upp ärmarna och göra skillnad, för det här duger inte. Jag läste nyss på facebook "hellre en livstid med alliansregering än en mandatperiod med Sverigedemokrater". Jag instämmer.


Dagens känsla: Genuint ledsen. Skäms över Svenskar. Vill vrida fram klockan 4 år.
Dagens tanke: Varför får jag en knutby-känsla när jag ser Jimmie Åkesson?
Dagens lärdom: Alldeles för många runt om i Sverige tror att de är mer värda. På grund av att de är vita. Jag ryser.

2 kommentarer:

Johanna sa...

Instämmer! Känner sorg, ilska och frustration! =( I och med att SD kom med i riksdagen är vi alla förlorare... och Sverige blev genast mycket kallare.

Emelie sa...

Du sammanfattade det jättebra. Själv är jag helt mållös.