2010-12-13

Älskade Lucia. Älskade Södra Latin.

Vi har nyss njutit av Luciafirandet på SVT. För första gången på mycket länge var det kvalitet, om man bortser från att Darin fullkomligt slaktade den annars så vackra "O helga natt". Varför engelska? Och varför så fult? Sen var det tre tanter som slaktade världshistoriens sämsta låt "Tänd ett ljus".

Men jag har alltid gillat Södra Latins luciatåg. Och det är klart att jag är partisk, för Södra Latinare är man i själ och hjärta, eller vad var det Staffan Ström sa där på studentdagen? Jag minns det som igår, när vi på luciamorgonen fick höra de elver som inte var på tv4. Och hur jag, Simon och Christoph alltid lussefikade i gamla stan. Luciatåget hade då som nu kransar av buxbom, hemmagjorda stjärngossestrutar och en Lucia som blir sjungen för. Traditionsenligt och korrekt, om ni frågar mig. Fast jag tycker det är snyggare när tärnorna har vita band i midjan, för de blev ju trots allt inte dödade. Men inget jävla julgransglitterbös. Usch. Fy. Fult!

Det första jag mindes imorse var förra årets Luciakonsert i någon kyrka i Malmö som vi var och tittade på tillsammans med ett par gulliga vänner. Fy bubblan, det var det värsta jag hört. Ett gäng 30 -taggare som sjöng som om de vore 14 - och dessutom riktigt riktigt falskt. Vi kräktes lite i munnarna och dog en smula till deras totala slakt av "det är en ros utsprungen".

Även i år kan jag konstatera att jag fortfarande är musiksnobb.

Inga kommentarer: