2010-12-09

Inkvotering på dagis.

Vi har sökt ett dygnet -runt- dagis till Lova. Nu vet jag att folk redan här tänker "Va, finns det sånt?" eller "men guud stackars baaarn varför dååå?". Jag har själv jobbat på det dagiset. Det är det bästa av alla dagis jag jobbat på. Och dessutom går brorsans barn där.
Både jag och Andreas kommer jobba skift. Så Lova kanske kommer få gå på dagis en lördag ibland, men slipper troligtvis att sova över. Förmodligen och med största sannolikhet, kommer hennes timmar på dagis vara betydligt färre än vanliga 7-till-17-barn. Hon kommer kanske gå på dagis lite andra tider bara. Så är det med det. Vi vill för övrigt ha in henne på dagis när hon är ungefär ett och ett halvt, alltså till hösten. Fast själv vill jag vara hemma väldigt mycket längre, för det känns skevt att jag ska gå och ta hand om andra så att jag kan betala skatt som går till hennes barnomsorg.

Tydligen är det så många killar på dygnet-runt-dagiset, att de vill gärna ha in fler tjejer. Så om Lova kommer in på dagiset så innebär det att hon blivit inkvoterad för att hon har snippa. Eller för att tjejleksakerna används för lite.

Dagens känsla: Blandat.
Dagens tanke: Om nu kön inte ska spela någon roll, varför är det då så viktigt med 50/50?

Inga kommentarer: