2011-01-10

LCHF.

För snart ett år sedan sa min läkare att LCHF kost är bra om man har PCO-s. Kosten ger en hormonell förändring som är positiv (jag tror inte ni vill veta allt om det endokrina systemet, så jag utvecklar inte mer än så).
Jag kollade upp recept, men jag som fullkomligt ÄLSKAR kolhydrater, då främst i form av bröd och ris, hade väldigt svårt att tänka mig äta en kycklingfilé med slemmig ost och massa bacon, som jag då såg bland recepten. Dessutom har jag aldrig trott på konstiga dieter. Jag fortsatte googla och med en hel del inspiration från Marie så blev jag nyfiken. Jag drog med mig Andreas som nu också är sjukt insatt och sedan en vecka har vi alltså ätit denna kost. LCHF är viktnormaliserande och både jag och Andreas skulle må gott av att vara lättare så det är ju ett plus.
I en vecka har vi njutit av gräddiga såser, omeletter och goda ostar. Vi har blivit piggare, aldrig varit hungriga och helt enkelt mått kalas. Mina blodsockersväningar är nästan borta och jag känner mig mycket mer stabil. Jag känner skillnad på hunger och mättnad betydligt bättre. Jag har gått ner 1.6 kilo och Andreas 2.2. (Fast vår våg är fanimej inte riktigt klok så innan vi införskaffat en ny så tar vi siffrorna med en nypa salt)

Jag tror bestämt att vi fortsätter så här.

5 kommentarer:

Marie sa...

Bra beslut! :)

Vi körde strikt i 6 veckor sedan hade jag gått ner alla mina kvarvarande gravidkilon och låg på min "normalvikt". I samma veva kände jag att jag inte pallade lchf mycket längre. En rejäl promenad sög ur all energi jag hade och kroppen var helt död. Huvudet däremot var piggt som attan, jag har nog aldrig mått så bra som när jag körde lchf.

Nu äter vi kolhydrater, men bara de bra och väldigt, väldigt lite ohc mycket mer sällan i förhållande till hur vi åt innan lchf. Vi går fortfarande ner i vikt, men betydligt långsammare och vi mår fortfarande lika bra plus att jag pallar en prommis utan att kroppen blir helt energilös.

Det är skönt att ha hittat en livsstil som man trivs med och vet att kroppen och huvudet mår bra av.

Marie sa...

Jo jag upptäckte ju det, men jag hade lite svårt att reglera det där med kollisar. Det var som allt eller inget för mig. Nu går regleringen bättre som tur är. ;)

Jag åt kokta ägg till frukost. Mosade tre stycken med en gaffel tillsammans med majonnäs och aromat. Och en kopp kaffe med grädde till det. På helgerna åt vi stekt bacon, korv och ägg och sånt där. Mycket avokado, det fläskar jag fortfarande i mig dagligen.

Sen jag började med lchf har jag börjat köpa mycket mer ekologisk mat och i stort sett bara svenskt och närproducerat. Jag köper aldrig något med E620-625 i och försöker i överlag att hålla nere med E-nummer.

Jag har fått en bättre förhållning mot kosten helt enkelt. :)

liw sa...

Lchf står på min to do list så fort mini tittat ut ( och amningen är över) för jag antar att det är med den som med allt annat. Förbud när man är gravid/ammar?

SV: vilken otur, men tur för din vän :-)

Malin sa...

jag gick ner mina gravidkilon oerhört snabbt med lchf efter 1a barnet. 1mån efter 2a barnet fick jag väääärldens gallstensanfall och de op bort gallan på mig.. och jag kan fortfarande inte äta fet mat.. får frossa+diarré...
Så lchf funkar inte för mig :(
MEN jag har lyckats gått ner ändå och ändå ätit kolhydrater. Men jag begränsar dem rejält! Och jag äter myyyycket mindre än innan jag fick barn. Max 200gr/2dl per stor måltid - dvs lunch&middag.
Har hittills gått ner 39kg, och har 21kg kvar till normalt BMI, hade ca 26kg's övervikt innan jag blev gravid med 1a barnet pga pcon då.. (går upp i vikt när jag slutade med ppillrena!)..
det är ett jäkla gissel detta med hormoner alltså... :(

och jag har oxå läst&hört att gi&lchf ska vara skitbra när man har pcos, men vad gör man om man inte kan äta fet mat liksom.. (dvs grädde,majonnäs osv).

nåväl jag har hittat nåt som funkar, tur är väl det!:)))

Lycka till nu!:)))

Malin sa...

håller tummarna för att du slipper!:)
jag har haft besvär med gallan sedan tonåren.. (min mamma op oxå bort sin i 26års åldern, den var tydligen missbildad o det kan gå i arv)...
nåväl! jag äter inte heller något hormonpreparat, dels får jag inte äta ppiller pga blodtrycket under graviditeterna och jag vägrar minipiller för att jag haft cloasma under båda graviditeterna SAMT så mår jag skitdåligt av hormonpreparat.
Då är jag hellre utan!:) Vi kör på eh säkra perioder.
Min kropp har krånglat massor sedan förlossningen, hade mens 2ggr i dec t.ex.. jäkla pcos.. :/

Blev din mens regelbunden efter förlossningen??? Hade du regelbunden innan du blev gravid?

Jag hade ungefär 30-32 dagar innan jag fick första barnet..
Nu skiftar det allt från 14-40dagar.. skitdrygt är det, för man blir ju jättenojig att man ska ha råkat bli gravid..
(en abort kommer inte på fråga som det känns nu iaf).

Oj va långt detta blev!:))))