2011-10-31

Antibiotika på dagis?

Hur gör ni med era barn när de käkar antibiotika? Ni vet, efter några dagar är ungen frisk och kalasig, men har fortfarande kvar av antibiotikakuren. Skickar ni dem till dagis dÅ och i sÅ fall: hjÄlper frÖknarna till att ge medicinen?
Det kÄnns ju puckat att sitta hemma med frisk unge, men samtidigt funderar jag pÅ hur mycket man kan krÄva.
Som sjukskÖterska kommer jag iaf dosera Åt dem, fÖr jag litar bara pÅ mig sjÄlv. InsÅg mitt kontrollbehov igÅr nÄr andreas hade dragit upp sprutan att jag fick dubbelkolla med honom att det var rÄtt medicin. Yrkesskadan sÄger att man inte ger en spruta soom nÅgon annan gjort i ordning eftersom man inte kan vara sÄker pÅ innehÅllet.
Nåväl, hur resonerar ni?

5 kommentarer:

4barnsmamman sa...

men kräver inte antibiotika en dos morgon och kväll eller bara 1gg/dag? varför skulle då fröknarna behöva hjälpa till att ge medicinen? (funkar det inte bra att ge på morgonen innan dagis och på kvällen?)

det var min spontana tanke..
vidare så beror det på tycker jag, VAD de har fått antibiotika för.. :)

men det är bara ett av våra barn som har fått penicillin, vid ett tillfälle och då var han hemma i 3v (vi åkte på rs-virus o äldsta fick även öroninfl som han fick kåvepenin för... o då var vi som sagt hemma läääänge..lr ja jhag var ju f-ledig oxå förståss hehe men han var hemma från dagis i 3-4v)..

vet inte hur vi skulle göra nu om det blev aktuellt, jag studerar ju på distans så barnen kan vid behov vara hemma med mig ändå utan problem.. (förutom 1dag/v då jag har 1timmas lektion)..=))

uj uj vilken lååång utläggning det blev, as always!

tjing tjing!
/m

A sa...

Där vi bor får inte pedagogerna hjälpa till med medicinering om inte speciellt läkarintyg finns. Och det gäller ej för tillfälliga antbiotikakurer. Så då får man stanna hemma kuren ut, eller försöka medicinera innan och efter förskola.

Karin sa...

Hon ska ju ha kåvepenin 3 gånger om dagen så det är tillfället vid lunch som det handlar om. OM de inte vill ge henne den dosen så förlänger jag kuren en dag och ger bara morgon och kväll istället.
Skillnaden med Lovas förskola är att det är dygnet runt, så även om det bara vore morgon och kväll så skulle det likväl kunna vara så att hon skulle sova över där.

Anonym sa...

Hos oss fick de tydigen inte ge penicillin, men gjorde ett undantag eftersom vi hade doserat själva (i spruta) som vi la i kylskåpet på förskolan.
Dock inser man ju att de inte har tvärbra koll när de spädde ut penicillinet i köttfärssåsen (det ska ju inte överstiga X antal grader för att bakterierna ska överleva).

Men ja, annars hade jag förlängt kuren jag också.

4barnsmamman sa...

ahhh.. ja då var det ju en helt annan sak helt klart ;)