2011-10-30

Månadshandling.

Vi har en liten tradition i vår familj. Runt löning (helst straxt innan pga mycket lugnare) så handlar vi för en hel månad. Vi går igenom allt vi behöver köpa och skriver en lång lista och så åker vi och handlar allt det och en massa annat. Vi handlar mat och blöjor och allt sådant som går att bunkra. Mjölk går inte så bra att handla för fyra veckor så det blir självklart fler småinköp under månaden.
Vi brukar även passa på att handla lite kläder som behövs. Idag blev det skitfula inneskor till Lova att ha på dagis och lite annat smått och gott. Oftast fixar vi barnvakt för att skona Lova, men hon är väldigt duktig ändå, de gånger hon är med (tack citygross för att ni bjuder barnen på banan).
Sedan brukar jag spendera ett par dagar med att laga mat som bara den. Fixar så att det finns färdiga matlådor i frysen och färdig mat som jag och Lova kan äta de dagar hon går på dagis. Så kan jag bara ta ur frysen på morgonen och värmer när vi kommer hem så slipper vi vara hungriga, stressade och tjuriga. Funkar hur bra som helst och vi slipper umgås med Findus och Felix, eller äta korv och makaroner i det oändliga.


Jag gillar synen av påfyllt skafferi och kyl. Sen har vi en lika stor frys som är minst lika full. Det gör inte så mycket att vi efter dagen är cirka tretusen kronor fattigare, eftersom vi nu har allt vi behöver.

Imorgon ska jag koka galna mängder ärtsoppa. Nom.

Hur löser ni matinköp, snabbmatlagning och så vidare? Och vad tror ni att ni snittar i kostnad för dagligvaror per månad?

2 kommentarer:

4barnsmamman sa...

hihihi tycker du skriver så roligt!"slipper umgås med Findus o Felix" fick mig att skratta gott :D

vi ligger på samma kostnad varje månad oavsett storhandling eller handla då o då.. :))
och då inkluderas det blöjor,hygienartiklar,tvättmedel,sköljmedel o diskmaskinsmedel i summan :))

vi snittar nästan 5 papp per månad, har 2 små barn på 1½ o 2½ :D

(skulle nog bli lite mindre om det inte vore för mitt chips&sötsug.. skyller på pco-n, men det kan likaväl vara dålig karaktär haha)

/malin

Marie sa...

Jag tror vi hamnar på kring 5000 i månaden för mat och allt annat som hör handling till. Mat, kaffe, blöjor, tvättservetter, toapapper, tvättmedel, m.m. Inklusive eventuell skräpmat och snask. Känns ganska rimligt på en familj på fyra i och med att jag never ever lagar korv och makaroner. Däremot äter barnen en del halvfabrikat för det är det enda som är gott just nu enligt dem (jävla otacksamma ungar!). Jag brukar också storSTOR handla en gång i månaden och sedan storhandlar jag en gång i veckan efter det. Jag tycker handla är asroligt! :D

Skafferiet går inte att öppna utan att det faller ut saker, frysen likaså och kylen är väl normalfull (det faller inte ur den iaf). John har förbjudit mig att köpa mer kött och sånt men vaffan, han fattar ju inte att man måste passa på när det är billigt. ;)