2011-10-25

Hej Katerina Janouch, hur står det till med vetenskapen egentligen?

Intressantast idag:
Katerina Janouch sitter och hysteritwittrar över att familjeliv.se gjort en liten undersökning som visar att hälften av kvinnorna kan tänka sig att vara hemmafruar.
Jag instämmer fullkomligt med att en sådan undersökning inte har någon vetenskaplig tyngd, men det är ändå så att kvinnor faktiskt har svarat som de gjort.
Men det kan inte Katerina Janouch förstå, alls.



 Katerina Janouch 
Det är 2011 och brudar vill INTE vara Vit Mans Slav. Inte svart/gul/röds heller.


Jaha, så det är vit mans slav jag skulle kunna tänka mig att vara alltså? Det är inte alls så att jag tycker att mitt (snart mina) barn är viktigare än alla jobb och pengar och karriärer och självförverkligande i världen? 

Vidare menar hon att (Detta direkt till mig)

 Katerina Janouch 
@ 
 de kvinnor som har perspektiv förvånas över unga kvinnors aningslöshet, beror på historiebrist/okunskap.

Jahaja. Jag är betydligt yngre än henne och vet tydligen ingenting (ursäkta mig, men översittarfasoner?!). Nä så måste det ju vara. Vi är unga och naiva. Vet ingenting om jämställdhet, genus, historia och så vidare. I synnerhet inte jag, nej. 
Jag tycker det verkar som om det börjar bli dags för Janouch att vidga sina vyer lite. Om jag ung och aningslös så är hon gammal och inskränkt. Eller? 

Eller är det kanske så att Janouch skriker högt för att en ovetenskaplig undersökning inte gav det utfall som passar henne och därför tar sig friheten att generalisera och ge sig själv mandat att prata för alla svenska kvinnor? "Det är 2011 och brudar vill INTE". Vilka brudar? Bara ordet brud ger mig rysningar.

Jag ifrågasatte huruvida nedanstående tweets hade vetenskaplig grund eller endast är generaliseringar. 

 Katerina Janouch 
Intressant m eget företagande när barn är små:Kvinnor väljer starta eget för o kunna vara hemma mer. Män för att slippa...eller? 

 Katerina Janouch 
För hur kommer det sig annars att manliga egenföretagare "måste jobba jämt" o kan "knappt" ta ut f-ledigt medan kvinnor "jobbar hemifrån"??

Gissa vad? Jag fick inget svar. Det fick inte Andreas heller när han twittrade följande:

 Andreas Egenaes 
Det här med att  sitter och generaliserar över män? Jag undrar om hon har PMS? Se där, jag kan också generalisera.

För övrigt så är det dags att börja plocka fram sveriges vassa sexologer i media, istället för dem som mest sysslar med tyckologi.

Inga kommentarer: