2011-10-25

Mer om hemmafrustudien.

Aftonbladet har idag publicerat en artikel angående den ovetenskapliga hemmafrustudien som familjeliv.se gjort.
Catrin Lundström, genusforskare och lektor på centrum för genusvetenskap i Stockholm säger
(...) att den nya trenden till stor del kan bero på de senaste årens glamouriseringen av hemmafrun. Med serier som ”Desperate housewives” och ”Svenska Hollywoodfruar” föds myten om ett ledigt liv i lyx. 
Om jag ska generalisera och prata av erfarenhet och inte med vetenskapliga belägg, så är det inte alls så landet ligger (antar att hon inte direkt tillhör min generation heller). Det handlar om allt annat än glamour. De jag känner vill laga ordentlig mat, sy, sticka och verkligen inte leva i någon ledighet. Det handlar mycket om medvetenhet gällande kost och miljö. Och kanske framför allt att slippa leva i stress.

Att vilja vara hemmafru idag, är inte att vilja backa tillbaka till 50-talets hemmafruande. Det handlar om att ta hand om familjen och hemmet, men ändå kunna leva jämställt. De flesta vet nog även att det inte är lyx att leva på en lön om man är vanlig medelsvensson.

Jag konstaterar att det börjar bli dags för en seriösare studie i ämnet.

När jag ändå diskuterar Familjeliv.se vill jag dela med mig av min mest retweetade tweet som jag skrev härom dagen:


 Karin Egenaes 

Familjeliv.se - för flashbackare som lyckats yngla av sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker det är intressant att oavsett frågeställning/synpunkt så måste man jämt dra alla över samma kant. För lika lite som det är fel att vilja vara hemmafru så tycker jag att det är fel att vilja ha möjlighet att satsa på sin karriär (i viss usträckning då). Men men... Tydligen måste alla passa in i samma mall.