2011-12-20

För att jag gillar att laga mat.

Ni kanske har fattat det vid det här laget att jag tycker ungefär jättemycket om att laga mat. Därför bjuder vi ibland in folk på middag, som exempelvis imorgon då vi ska ha ett litet julbord här. Inte supermånga rätter, men så gott som allt är hemmagjort. Det kommer att serveras:

  • Pepparkakor
  • Vit saffransglögg
  • Alkoholfri svartvinbärsglögg


  • Janssons frestelse
  • Johansson (Jansson utan ansjovis)
  • Julskinka som jag både kokat och griljerat
  • Äppelmos
  • Julköttbullar 
  • Inlagd sill
  • Senapssill
  • Rödbetssallad
  • Gravad lax
  • Hovmästarsås
  • Ägghalvor
  • Ev. revbensspjäll
  • Ris a la malta med körsbärssås
Och så lite sånt som jag INTE lagat själv:
  • Leverpastej
  • Prinskorv
  • Rödkål
  • Potatis (ja, vi kokar den ju själva förstås...)
  • Älgkorv
  • Renkorv
  • Vildsvinskorv
  • Ostar
  • Bröd
Ganska enkelt egentligen. Förra året gjorde jag och pappa julkorv. Det var en ytterst tillfällig tradition, eftersom fjälster stinker. 
Saknas något viktigt annars?

Årets vita saffransglögg.
Min favorit, dock att är gravid jämt och får avstå.


1 kommentar:

Birgitta sa...

Oj,oj, tror att det räcker mer än väl. Kom ihåg senapen och rödbetssaladen. Ha en fin kväll.
Fjälster stinker inte, låt dem ligga ganska länge i kallt vatten, spola sedan igenom dem. Den hemgjorda julkorven klarar ni er utan.