2011-12-30

Graviditet vecka 37 (och lite till).

Den här graviditeten är konstig. Jag mår så himla mycket bättre nu och har så mycket mindre ont än för tio veckor sedan. Barnmorskan sa i och för sig att det inte är så konstigt, för det är verkligen inte meningen att man ska jobba tungt när man är gravid.
Jag har dock börjat ha lite svårt att sova. Är dödstrött på eftermiddagarna och vill lägga mig och sova då, men håller mig vaken för att sova om natten. Men när jag väl ligger i sängen så är det svårt att hitta någon bekväm ställning och så får jag springa upp och kissa en eller ett par gånger varje natt. Jag är inte så där lavavarm som förra gången, men sover helst med fönstret öppet lite grand och sveper gärna ett glas samarin innan sänggåendet då bebisen gärna trycker upp det som jag har svalt ner.
Jag har svällt på mig en hel del sista veckan eller kanske sista två veckorna. Underbenen är ödematösa och jag har ont i fotleder och knän på morgonen när jag vaknar. Förlovnings- och vigselringarna har jag inte på mig, inte för att jag inte kan, men för att det stasar så det blir obekvämt (de är ju rätt rejäla de där ringarna).

BB-väskan är packad, åtminstone bebisens kläder och prylar. I min del av väskan har jag hittills bara smugit ner några godisbitar och en läsk men har planer på att fylla på inom kort. Den här gången har jag faktiskt skrivit ett förlossningsbrev, då jag hittade ett att fylla i på BB-Stockholms hemsida. Spjälsängen står på vinden och babyskyddet står i vardagsrummet.

Första handsvalet när det kommer till förlossningskliniker är BB-Stockholm , kolla in länken så förstår ni varför. Per automatik blir andrahandsvalet då Danderyd vilket inte heller är kattpiss. Vi har ju ett gäng olika förlossningskliniker att välja fritt emellan här i Stockholmsområdet, en lyx, får jag lov att säga.

På grund av att SF kurvan har tagit ett rejält skutt uppåt så blir det ytterligare ett tillväxtultraljud, vilket känns bra.

Bltr: 120/85
Hjärtfrekvens: 130 slag/min
SF-mått: 35-36 cm
Viktuppgång: ca 10 kilo (varav 3-4 kg har kommit då jag svällt)
U-stix: Utan anmärkning

Tjocka tjocka tjockismagen.

2 kommentarer:

Marie sa...

Haha, jag skrattade för mig själv när jag såg BB-bilderna. Som ett jävla lyxhotell ju! Nädå, ja ä int bitter. ;)

ida-maria, blivande 2-barnsmamma från nacka sa...

Jag födde på BB-Stockholm med Lykka och det är jättemysigt där så jag förstår att ni vill dit! Den här gången blir det SÖS för oss, just för att ha närhet hem till Lykka. Niklas kommer ändå inte stanna kvar med mig så då kan vi lika gärna vara på SÖS.

Hoppas ni får BB-Stockholm!